Libero lancerer nyt initiativ for at gøre opmærksom på børn, der lever med alvorlig sygdom
I maj lancerer Libero et nyt initiativ for at inkludere og fremhæve børn og dem omkring dem, der kæmper med sygdom. Ved at dele fire familiers historier vil Libero synliggøre og skabe forståelse for, hvad det betyder at leve med sygdom. Som en del af initiativet lanceres en børnebog for at løfte emnet på en let og pædagogisk måde. I en begrænset periode ændres designet på bleerne også. Initiativet støtter SMILfonden.
Hvert år får Liberos bleer et nyt design i en begrænset periode for at skabe opmærksomhed på vigtige emner og initiativer. Årets design, "Little Heroes", består af illustrationer af dyrehelte med hver sin sygdom.
- Med årets design, "Little Heroes", vil vi hylde alle børn som helte. Både syge børn og dem omkring dem, der støtter, er nysgerrige og tør spørge og tale om det. Ved at sætte fokus på, hvordan det er at leve med en sygdom, håber vi at inspirere flere - både børn og voksne - til netop at turde spørge og tale om det, siger Lena Forsaeus, marketingchef hos Libero.
Libero vil vise, at børn altid bare er børn. Og at børn med en alvorlig sygdom ikke kun er deres sygdom.
- Børn er gode til at spørge, når de spekulerer på noget. Mens voksne nogle gange er bange for at spørge, fordi man er bange for at sige noget forkert. Dybest set er man måske bange for, at ens eget barn vil blive alvorligt syg. Så bange at man ikke orker at tænke på det. Vi voksne har meget at lære af børn, for det bliver ikke værre, fordi man spørger. Tværtimod kan det være meget vigtigt at føle, at omgivelserne bekymrer sig og er interesseret i det, der sker i familien. Når noget svært sker, er der ofte et stort behov for at fortælle om det til andre og blive lyttet til, siger psykolog, Tova Winbladh.
For at øge forståelsen for, hvad det betyder at leve med en sygdom, deler Libero fire familiers historier: Elwin, der fik astma som etårig, Hedda, der er diagnosticeret med type 1-diabetes, Marius, der har en medfødt hjertefejl, og Sam, der har kræft.
Heddas mor fortæller:
Der var en forælder, der sagde "Det vokser hun vel fra?", hvor jeg måtte svare, at det er desværre ikke tilfældet. Samtidig vidste jeg ikke selv ret meget om diabetes. Men nu ser jeg forskellige pumper og sensorer overalt. Ting, som jeg ikke havde styr på før Hedda. Så man skal ikke være for hurtig til at dømme eller tænke, at folk er tarvelige, fordi de stiller spørgsmål, siger Heddas mor, Camilla.
Sams historie fortæller om en årelang rejse fyldt med operationer, stråling og kemoterapi. Og om den vigtige superkraft; en perlekæde, som alle børn med kræft får på hospitalet, hvor hver perle symboliserer forskellige dele af behandlingen.
Ny børnebog skal opmuntre til at turde tale
Som et yderligere led i initiativet vil børnebogen "Men hov, hvad skete der?" være tilgængelig via Libero Klubbens egen Pointshop, hvor læseren følger fire dyr med forskellige sygdomme, der hjælper hinanden, når de støder på forskellige problemer. Eskild Elefant, der har type 1-diabetes, Gustav Giraf, der har forskellige allergier, Vera Vildsvin, der har en medfødt hjertefejl og Thyra Tiger, der har kræft. Bogen vil opmuntre læseren til at stille spørgsmål som - Hvad kan vi alle gøre for at lette situationen? Hvordan taler vi om sygdomme på en god måde? Hvordan kan vi lære mere?
Bogen er skrevet og illustreret af Liberos egen designer, Karoline Lenhult. Alle oplysninger om sygdommene er gennemgået af læger og psykologer.
Bledesignet "Little Heroes" vil være tilgængelig i butikkerne fra nu af og fire måneder frem.
For yderligere information kontakt:
Malin Herrmann, Kommunikationschef Essity Norden
Telefon: +46 706 170 588, E-mail: malin.herrmann@essity.com
Om Essity
Essity er en førende global hygiejne- og sundhedsvirksomhed. Vi øger folks velvære gennem vores produkter og tjenester. Salget foregår i cirka 150 lande under de globalt førende brands TENA og Tork samt andre stærke brands som JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda og Zewa. Essity har omkring 48.000 ansatte. Nettoomsætningen i 2022 var cirka SEK 156 milliarder (EUR 15 milliarder). Hovedkontoret ligger i Stockholm, og Essity er noteret på Nasdaq Stockholm. Essity nedbryder barrierer for øget velvære og bidrager til et sundt, bæredygtigt og cirkulært samfund. For mere information, besøg www.essity.com.