Anden uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Mærkedag: |
Ingen – med mindre du selv opretholder en tradition. |
|
Særlig begivenhed: |
||
Ugens tema: |
Drømme |
|
Aktiviteter: |
Det drømmer jeg om Snak med børnene om deres drømme Man må ikke tage drømmen fra et menneskebarn – og man skal være åben overfor børnenes drømme og snakke om dem. De gode drømme er betydningsfulde og fylder altid mennesker med tro og håb. |
|
Kreativitet: |
Tegn en drøm eller et ønske |
|
Ugens leg: |
Hvem er under tæppet? Legebeskrivelse: Aldersgruppe: 3 år og opefter |
|
Rim: |
Øster og vester, det si’r borgmester |
|
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer livskloghed |
|
Historie: |
Er du allerede vågen? - Når Sally og hendes bedstemor flyver ud på deres drømmerejser, har de alle sanser åbne. Da bedstemoren dør, ved Sally, at hun kan lære sine børn og børnebørn at drømme hele livet igennem. |
|
Blomst: |
Tusindfryd eller Bellis - Rosetstillede blade og 3 -15 cm lange skafter med enlig kurv i spidsen. Almindelig på marker, enge og ved veje. Blomstrer næsten hele året. |
|
Urt: |
Løvetand – Mælkebøtte – vokser overalt – de første fine blade plukkes – til salat, suppetilsætning og te. |
|
Dyr: |
Dværgmus – 7 cm og 6 cm. hale – almindelig lille mus, som findes i det åbne land, ofte i havremarker og i højt græs hvor den klatrer op og ned af stråene, idet den udnytter halen som gribehale. |
|
Fugl: |
Strandskade - 43 cm. Almindelig ynglende trækfugl ved kysterne næsten overalt i landet. Strandskaden kommer allerede i marts og tager tilbage til Nordfrankrig i august-september, og den er meget almindelig på træk langs Jyllands vestkyst. Den færdes alene eller i småflokke på revlerne, hvor den jager næbbet ned efter sandorme. Hvis reden ligger i gruset ved strandbredder, har den små sten og muslingeskaller som underlag; findes den inde på strandenge i det korte græs, er den derimod belagt med fine strå og tang. Fra de første dage af maj lægger strandskaden 3, sjældnere 4 grågule, glinsende, store æg, med brune og sorte prikker, pletter og skjolder. |
|
Insekt: |
Så er insekterne ved at komme på benene og på vingerne. |
Husk: |
Drøm - er en forklædt opfyldelse af et undertrykt ønske. Man drømmer om noget bestemt, som man ønsker gerne må gå i opfyldelse – eller man ønsker sig at det for alt i verden helst ikke eller aldrig må gå i opfyldelse. Men det man drømmer er ikke det man ønsker sig skal ske – eller vil undgå skal ske. Det man drømmer er forklædt eller ser i drømmen ud som noget andet. Og det er dette andet, som er det vigtige – og som måske kan analyseres eller tolkes. At drømme kan også forklares som en række af psykiske billeder og fænomener, der viser sig mens man sover. Ifølge en af de mest gængse teorier om fænomenet er drømme et biprodukt af en proces, hvorunder hjernen ordner og sorterer den forudgående dags indtryk og oplevelser. Der findes mange andre forklaringer og betegnelser for drømme: Personlige drømme (se Ønsker) – Dagdrømme - Søvnens drømme - Kollektive drømme (at mennesker mens de sover drømmer det samme eller bytter drømme) - Profetiske drømme - Drømme som gentager sig - Forvandling af drømme osv. I forbindelse med at man drømmer når man sover, optræder hurtige øjenbevægelser (REM søvn). Hos spædbørn udgør drømmesøvnen ca. 50 procent, hvorefter den aftager med årene. Hos voksne udgør drømmesøvnen mellem ca. 20 og 30 procent. Mennesket har normalt 4-6 drømme i løbet af en nat, med omkring 90 minutter mellem hver drømmefase. Når man er på vej ind i den dybe søvn varer drømme 5-10 minutter. Nattens sidste drøm før man vågner kan vare op til 30-40 minutter. Tolkningen og analyserne af drømme er interessante, da det har betydning for næsten alle mennesker – også fordi alle mennesker drømmer alt muligt forskelligt om natten, når de sover. Dog er der nogen, som drømmer meget mere end andre. Tolkningen og analyserne kan - dels koncentrere sig om forståelsen af drømmenes bagudrettede tolkning set i relation til oplevelser i barndommen eller noget som er hændt - dels dreje sig om drømmenes mening for fremtiden. Man må ikke tage drømmen fra et menneske – og man skal være åben overfor børnenes drømme og snakke om dem. De gode drømme er betydningsfulde og fylder altid mennesker med tro og håb. |