Siden år 2000 er der sket et kvantespring i måden, voksne omgås
børn på. Pædagoger, forældre, bedsteforældre og andre voksnes
roller i forhold til børnene har ændret sig markant. Forældre-barnrelationen
i dag er et ligeværdigt møde mellem barn og voksen, men
i et asymmetrisk forhold, hvor den voksne ikke blot skal videreformidle
værdier i børneopdragelsen, men stille sig selv til rådighed
som et helt og tydeligt menneske, børnene kan spejle sig i.
”De fleste forældre er opvokset i en kultur, hvor voksne havde et ydre blik på børns opførsel og adfærd. I
dag handler det mere om at forbinde det indre blik med det, der iagttages udefra,” mener Lianne
Kirstine Ervolder, der ønsker at sætte hjertets videnskab og human intelligens i spil i børneopdragelsen.
De mange sensitive børn og unge, vi oplever i dag, er en del af en generation, som er vant til at blive set
og lyttet til. De er optaget af noget, der er større end dem selv, og både klima, humanisme og individets
integritet er noget, de vil kæmpe for og værne om. I Lianne Kirstine Ervolders optik er det et stort skridt i
den rigtige retning mod en ny, human verdensmoral.
360 grader rundt om barnet
Hjertets dannelse er en række essays opdelt i seks dele, som kommer 360 grader rundt om forholdet
mellem de voksne og barnet, hvor nærværet er centralt. I sine essays inddrager Lianne Kirstine Ervolder
både en lang række psykologiske, eksistensfilosofiske og åndsvidenskabelige kilder. De mange temaer i
bogen er illustreret med eksempler og cases, som kan anvendes af både pædagogisk fagpersonale og af
forældre og bedsteforældre, der er optaget af barnets vej til livsduelighed, livsmod og øget selvfølelse.
”Det er mit ønske, at bogen kan medvirke til refleksion over, hvordan et nærværende rum mellem
barnet og den voksne kan bidrage til udvikling af empati og medmenneskelighed i et moderne og
fremtidigt samfund,” siger Lianne Kirstine Ervolder.
Lianne Kirstine Ervolder er uddannet pædagog, psykoterapeut og har en universitetsbaggrund i
pædagogik. Hun har gennem en årrække været leder af pædagogiske institutioner samt været
seminarielærer, underviser og supervisor inden for det pædagogiske område.