Første uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Månedens potteplante: |
Rhododendron simsii - Populærnavn: Azalea Månedens potteplante er børnevenlig og hårdfør – og kan uden problemer udplantes, så børnene kan få stiklinger med hjem. Børnene skal have hjælp til at passe deres egen plante – som kan afleveres i børnehaven igen og ombyttes med en anden plante. |
Månedens træ / busk: |
Hvidgran – som slet ikke er hvid, men grålig. Den vokser langsomt. |
Mærkedag: |
Ingen – med mindre du selv opretholder en tradition. |
Særlig begivenhed: |
|
Ugens tema: |
Børneperspektivet – ugerne 45 – 46 - 47 |
Aktiviteter: |
Hvad har børnene / de voksne ansvar for? Børnene samles mandag i rundkreds og bliver spurgt:
Alle udsagnene nedskrives og henholdsvis børnelisten og voksenlisten skal gennemgås de næstfølgende dage. |
Kreativitet: |
En hilsen på kuverten |
Ugens leg: |
Kan du dufte din ven? Legebeskrivelse: Aldersgruppe: 3 år og opefter |
Rim: |
Min fader var så rig en mand Min fader var så rig en mand Min fader var så rig en mand Min fader var så rig en mand Min fader var så rig en mand Min fader var så rig en mand Min fader var så rig en mand |
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer os-kloghed |
Historie: |
En mus, der har brækket halen, en frø, der ikke kan svømme og en engel, der græder |
Blomst: |
Nu er der næsten ikke flere blomster tilbage i naturen, så børnene skal ud i skoven og samle mos, grankogler og små stykker træ og andet, som skal lægges til tørre til vinter dekorationer. |
Urt: |
Vild kørvel – som vokser overalt – brug blade og stilke – til salat tilsætning og i supper. |
Dyr: |
Odder - Er overvejende kun aktiv om natten, men kan ses på uforstyrrede steder om dagen, hvor den svømmer rundt og leger. Lever næsten udelukkende af fisk og kan tilbagelægge flere kilometer hver nat til forskellige fiskeområder. |
Fugl: |
Edderfugl - 60 cm. Almindelig ynglefugl blandt andet på Anholt, Læsø, Samsø, Endelave, Saltholm og Bornholm. Reden er foret med mørkegrå dun, som hunnen gnider af sig med næbbet. Som regel ruger hunnen så fast, at man kan komme helt ind på livet af den, uden at den flygter. I den norske skærgård bygger man småhuse til edderfuglene med indtil tredive reder i hvert, og med tørt tang til underlag, for at de kostbare dun ikke skal ødelægges. Edderfuglen trækker dunene hen over æggene, når den forlader reden, på samme måde som gråænder, spids ænder og mange andre andefugle gør det. I begyndelsen af maj lægger edderfuglen 4-6 store, aflange grågrønne æg. Det er den talrigeste andefugl i vore farvande om vinteren. Man kan for eksempel tit se dem i flokkevis i Store Bælt, når de stryger lavt hen over vandet med tunge, langsomme vingeslag, eller når de ligger og dykker efter snegle og muslinger. 130.000 skydes årligt. |
Insekt: |
Nu er de fleste almindelige insekter gået i hi eller har forpuppet sig. De ligger nede i jorden, under sten og fliser og bark og blade – og der skal de have ro til at hvile sig indtil foråret. |
Husk: |
Ansvar To børn lige knust en rude. De spillede fodbold og lige pludselig fløj bolden op på ruden og knuste den. Det er meget svært at afgøre, hvem der sparkede til bolden, fordi de begge rørte ved bolden samtidig. Derfor vil ingen af dem være ved at have knust ruden. Faktisk er de begge to på vej fra stedet, så når det opdages, at ruden er knust, kan man ikke finde ud af, hvem der har gjort det. Ansvar er en forpligtelse – men ansvar er også at passe på. Ansvar og forpligtelse viser sig på tre måder: - Man forpligter sig til at sørge for, at noget bestemt ikke sker - man kan ved at have ansvaret også forpligte sig til, at noget bestemt skal ske - - og man kan desuden ved at have ansvaret forpligte sig til at gøre eller udføre noget ganske bestemt, såfremt noget ganske bestemt pludselig sker. Ansvar er desuden, at når man påtager sig og indvilger i at have ansvaret for noget bestemt, påtager man sig også en forpligtelse til at sikre, at tingene er som de skal være og ikke bliver anderledes, end alle forventer, de skal være. Hvis man påtager sig ansvaret for noget, som allerede er sket, bærer man derved også ansvaret for, hvad der er hændt og man anses for at være årsagen til dette. Man kan tage ansvaret for noget, som kan være meget krævende og alvorligt – men det kan også være nemt, let og ligetil. Uanset om det er det ene eller det andet, medfører det altid, at den som har påtaget sig det også bærer skylden, hvis noget går galt. Det er ikke så ligetil for små børn at forstå begrebet ansvar, men de forventer naturligt, at forældrene tager sig af dem, hvis de har behov for noget. Forældreansvar er et klassisk begreb – ligesom søskendeansvar. Ansvaret overfor de mennesker, man er tættest på i hverdagen - for pædagoger og lærere de børn, man tager sig af, samt kolleger og samarbejdspartnere - kan ligeledes være ansvarsfuldt og forpligtende. Det samme gælder overfor de dyr, som er i ens varetægt. Børn skal lære at påtage sig ansvar i overensstemmelse med deres alder og udvikling. Her er det første og største ansvar ubetinget at være hjælpsomme overfor yngre børn. Herfra går en lige linie til de næste ansvarsopgaver for børn, og det er at hjælpe til i hjemmet, passe på sine egne og andres ting, påtage sig ansvaret for små eller større opgaver i børnehaven og skolen. Sammen med barnet kan man lave en ansvarsliste over opgaverne – og snakke om forpligtelserne. |