Fjerde uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Mærkedag: |
Ingen – med mindre du selv opretholder en tradition. |
Særlig begivenhed: |
|
Ugens tema: |
At vise interesse og deltagelse |
Aktiviteter: |
At vise interesse og deltagelse
|
Kreativitet: |
Cafe-duge |
Ugens leg: |
Hvilken stol sad han på? Legebeskrivelse: Aldersgruppe: 5 år og opefter |
Rim: |
Katten og kællingen |
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer ord-kloghed: |
Historie: |
Rosita og skilsmissekatten - af Anders Rostrup |
Blomst: |
Mange forskellige tørrede blomster |
Urt: |
Tørrede appelsiner |
Dyr: |
Siameserkat |
Fugl: |
Sumpmejse Ret almindelig ynglefugl i det meste af landet. Sumpmejsen holder til i løvskove, men foretrækker fugtige kratskove og bevoksninger med ask, birk og el. Den lever mest af frø, men tager også insekter og larver. Den bygger rede i hule træer og mejsekasser og bruger mos, uld, hår og dun som redemateriale. Fra midt i maj lægger den 8-10 hvide æg med røstrøde pletter. |
Insekt: |
Insekterne hviler sig. |
Husk:
|
Sprog er det middel, hvorved vi gennem visse lyde, hvori der findes en betydning, meddeler os til hinanden. Det mennesker siger – ordene i sproget – er så tæt knyttet til mennesker og deres liv, at det i stærkest mulig grad må præges af alle de love og forhold, hvorunder menneskene lever og virker. Der er derfor ingen naturlig grund til, at de enkelte lydgrupper lige netop har fået den betydning, de har nu. Men et lands natur, kultur og samfundsliv – områder og dagligliv – får i tidens løb en meget stærk indflydelse på et sprogs udvikling og tilfører det derved dets specielle eller særegne karakter. Ingen fødes med talens brug, men skal lære at tale. Desuden kan man lære at tale smukt ved at studere talekunstens teknik og væsen. Det er naturligvis vigtigt, at kunne tale på en måde, så andre kan forstå, hvad man ønsker at sige eller fortælle. Det er vigtigt at lære at tale pænt, ordentligt og tydeligt. Det læres gennem samtalen med andre personer, og begynder med den sproglige leg mellem mor og barn. Igennem samtalen lærer barnet ordene og betoningerne, som giver sproget melodi, klang og følelse. De mange varierende måder at benytte sproget på – den måde hvorpå vi taler til hinanden, – for at vi kan komme hinanden ved - læres gennem lege og eksperimenter. Når mennesker vil hinanden noget godt og oprigtigt, er tiltaleformerne bundet til varme og venlige følelser. De mange forskellige tiltaleformer i sproget er eksempelvis, at vi kan tale hårdt – blødt - inderligt – indsmigrende - kærligt - ligegyldigt osv. til – med – for – om – op til eller ned til osv. - hinanden. Desuden er det legen og eksperimenterne med tiltaleformerne, som er den første form for retorisk læring. At lære de forskellige og korrekte tiltaleformer, som knytter sig til henholdsvis den daglige tale – festtalen – den overbevisende tale osv. - og senere som voksen den politiske tale, talen for retten, den fag videnskabelige tale osv. - er den største og mest omfattende legende sproglige udviklingsproces og udfordring. En dialog er en samtale mellem to eller flere personer, hvor den enkelte person både får tid, plads og råderum til at fremføre lange monologer som dele af selve dialogen. Dialogen bliver brugt i drama og skuespil – men også i en udveksling af modstridende synspunkter mellem to eller flere parter i gensidig respekt og ofte i en høflig og dannet form. Dialogen er derfor ikke en diskussion. Børnene lærer hurtigt, at det kræver tid, plads, fred og ro for at kunne få det spændende og interessante ud af både den korte og den lange dialog. Det drejer sig om dialogerne om billeder, om tekster, udsagn og historier. |