Færdigheder vedr. matematisk viden
Identifikation af tal omkring os
Genkender talnavne i omgivelserne:
- I hjemmet: tal på uret, TV, fjernbetjening
- I klasseværelset: tal på krogene i garderoben,sidetal i bøger, lommeregner, lineal, ur
- I skolen: klasseværelser er nummererede, tal på skolebusserne, i salen, i kantinen
Kender personlige data:
- alder
- fødselsdato
- postadresse - husnummer, sal
- telefonnummer
Rumlige forhold
- Skelner mellem foran og bagved noget
- Skelner mellem op og ned
- Skelner mellem ovenpå og nedenunder
- Skelner mellem at tænde og slukke
- Skelner mellem over og under
Problemløsning: Sprog
- Lokaliserer og beskriver objekter i klasseværelset
- Lokaliserer og beskriver objekter i et billede
- Formulerer og forklarer logiske slutninger på basis af information i et billede
Problemløsning: En-til-en sammenhæng
- Sætter billeder og objekter sammen
- Løser enkle problemer ved at anvende “en-til-en sammenhæng”:
- Hvordan beslutter vi, hvilket barn der har flest bolsjer uden at tælle dem?
Klassificering ved hjælp af karakteristika
- Rangordner objekter fra mindst til størst
- Rangordner objekter fra størst til mindst
- Skelner mellem lighed og forskel
- Skelner mellem “ens” og “forskelligt”
Gruppe og gruppers størrelser
- Genkender antallet af objekter i en gruppe uden at tælle
At sammenligne grupper
- Skelner mellem alle og ingen
- Sammenligner to grupper objekter for at bestemme, hvilken gruppe der består af færrest objekter
- Sammenligner to grupper objekter for at bestemme, hvilken gruppe der har flest objekter
- Sammenligner to grupper objekter for at bestemme, hvilken gruppe der har flest eller færrest objekter
- Sammenligner to grupper objekter for at bestemme, om antallet af objekter i begge grupper er det samme
Ord tals forråd
- Skelner mellem ikke nok og ekstra
- Skelner “nok” i forbindelse med “at dele”:
- To småkager ville være nok til at give to drenge hver én småkage
- Genkender kvantiteter som er ens og kvantiteter som er uens
- Skelner mellem mere og mindre
- Skelner mellem mest og mindst - og skelner mellem mange, lige så mange som, og færrest
At genkende dele af 3-dimensionelle former
- Genkender 3-dimensionelle former
- Genkender ansigter, kanter og hjørner af en 3-dimensionel form
Taltegnene 1- 4
- Forstår taltegnene 1 - 4 som en gruppe (sæt, gruppe, stak, stabel), som består af mellem et og fire objekter
- Genkender og udpeger symbolerne 1 - 4 som taltegnene for tallene et til fire
- Kan skrive taltegnene 1 - 4
- Udpeger antallet af elementer i givne grupper (1 - 4) ved at tælle dem
Ikke-standard måleenheder
- Måler objekters længde og/eller højde ved at anvende ikke-standard måleenheder, f.eks.:
- Hvor mange gange klodsens længde behøver du for at måle bordpladen?
- Måler objekters rumindhold ved at anvende ikke-standard måleenheder, f.eks.:
- Hvor mange gange skal du fylde skålen for at fylde spanden op?
- Kan definere og sammenligne ikke-standard vægtenheder
Tid og klokkeslæt
- Genkender tidspunkter - morgen, middag, eftermiddag, nat
- Skelner mellem før/efter, dag/nat og tidlig/sen
Kalenderen
- Forstår, at en kalender bærer månedens navn, ugedagene, årstal og datoer
- Forstår tidsbegreberne – i går, i dag, i morgen
- Kender helligdage og årstider
Former omkring os
- Genkender og kan tegne en cirkel
- Genkender og kan tegne et kvadrat – en firkant
- Genkender og kan tegne et rektangel – en firkant
- Genkender og kan tegne en trekant
- Genkender og kan tegne mønstre
Rumlige forhold
- Skelner mellem:
- top/bund, før/efter, indenfor/udenfor, i/på
- Begynder at kunne skelne mellem venstre og højre
- Skelner mellem:
- ved siden af/mellem, første/mellemste/sidste
Rumlige forhold - udvidet ordforråd
- Skelner mellem: top/bund, før/efter, indenfor/udenfor, i/på
- Begynder at kunne skelne mellem venstre og højre
- Skelner mellem: ved siden af/mellem, første/mellemste/sidste
Alment ordforråd vedr. temperatur-måling
- Skelner mellem koncepterne “varm” og “kold”
- Skelner mellem “koldere end” og “varmere end”
- Skelner mellem “lige så kold som” og “lige så varm som”
Størrelses koncepter
- Skelner mellem komparative størrelser: stor/større/størst og lille/mindre/mindst
- Skelner mellem koncepterne: lang/længere/længst og kort/kortere/kortes
Penge - mønter
- Genkender og kan benævne forskellige mønter
- Genkender og kan benævne pengesedler
- Skelner mellem mere og mindre på mønter og sedler
- Genkender og forstår forskellen mellem sedler og mønter
- Tæller og skriver værdier
- Løser historier/gåder på baggrund af færdigheder, barnet har erhvervet sig i andre sammenhænge
- Andre landes mønter og sedler
At lægge til
- At lægge til indebærer at lægge to enheder sammen
- Barnet ved, at når 2 grupper af objekter sættes sammen, indeholder den sammensatte gruppe flere objekter end hver af de 2 grupper hver for sig
At lægge 1 til
- Lægger 1 objekt til 1 objekt
- Lægger 1 objekt til 2 objekter
- Lægger 1 objekt til 3 objekter
- Lægger 1 objekt til 0 objekter
Verbalisering af antal enheder i en gruppe
- Kan nævne en fælles egenskab blandt objekter i en gruppe, når disse arrangeres lodret, vandret eller tilfældigt
- Kan nævne antal objekter i en lodret, vandret eller tilfældig position
- Forstår, at det at tælle objekter i forskellige positioner ikke ændrer antallet af objekter
Forhold - mellem tal
- Kan konstruere et søjlediagram ved hjælp af klodser/terninger
- Kan “oversætte” en grafisk fremstilling til et billede
- Tolker billeder som noget, der repræsenterer konkrete objekter eller mennesker
- Genkender tal forhold ved hjælp af symboler og billeder
- Tæller højt antallet af farvede firkanter på et søjlediagram
- Ud fra konkrete objekter eller billeder kan barnet lægge farve i det korrekte antal firkanter på et lodret søjlediagram
- Skriver taltegnet der repræsenterer det faktiske antal farvede firkanter på et lodret eller et vandret søjlediagram
Taltegn fem (5) til ni (9)
- Forbinder taltegnene 5 - 9 med en gruppe (sæt, gruppe, stak, stabel) indeholdende mellem 5 og 9 objekter
- Genkender og forstår symbolerne 5 - 9 som taltegnene for tallene fem til ni.
- Kan skrive taltegnene 5 - 9
- Genkender antal elementer i en given gruppe (5 - 9)
Taltegn nul (0)
- Associere taltegnet 0 med en gruppe (sæt, gruppe, stak, stabel) indeholdende ingen objekter
- Genkender og forstår symbolet “0” som taltegnet for tallet nul
- Kan skrive taltegnet 0
- Genkender antal elementer i en gruppe af nul objekter
Måleinstrumenter
- Ved, at en lineal er et redskab der bruges, når man måler længde
- Ved, at en vægt er et redskab der brugers, når man måler tyngde (tung/let)
- Ved, at et termometer er et redskab der bruges til at måle temperatur (varm/kold)
Taltegn ti (10)
- Associerer taltegnet 10 med en gruppe (sæt, gruppe, stak, stabel) indeholdende ti objekter
- Genkender og forstår symbolet “10” som taltegnet for tallet ti
- Tæller fra 1 - 10 i den rigtige rækkefølge
- Genkender antal elementer i en gruppe af ti objekter
Plus (+) symbolet og lighedstegnet (=)
- Genkender plus (+) symbolet
- Genkender lighedstegnet (=)
- Genkender plus (+) symbolet og lighedstegnet (=) i billeder
At lægge 2 til
- Lægger 2 objekter til 1 - 3 objekter
- Lægger 2 objekter til 0 objekter
At lægge 3 til
- Lægger 3 objekter til 1 - 4 objekter
- Lægger 3 objekter til 0 objekter
Tids forhold og intervaller
- Skelner mellem “det varer længere end” og “det varer kortere end”
- Kender “det varer lige så længe som”
- Skelner mellem ældre og yngre
- Barnet løser mundtligt fortalte problemstillinger omhandlende færdigheder, han/hun har erhvervet sig gennem anden erfaring
At trække fra
- Barnet ved, at når et objekt/flere objekter fjernes fra en gruppe, indeholder gruppen af objekter der er tilbage færre objekter, end man startede med.
- Barnet løser mundtligt fortalte problemstillinger omhandlende “trække fra” færdigheder ved brug af konkrete materialer
Ordforråd i forbindelse med sammenlignelige størrelser
- Skelner mellem “kortere end” og “lige så kort som”
- Skelner mellem “længere end” og “lige så længe som”
- Barnet danner sig et skøn over, hvilket objekt - der er cirka lige så lang som - og lige så bred som - et andet.
- Genkender ordene “fjernere” og “tættere” i forbindelse med afstand
At aflæse grafiske sekvenser
- Kan konstruere og tolke en enkel billedgraf
- Udpeger objektet eller tallet, som kommer før et givet objekt eller tal
- Udpeger objektet eller tallet, som kommer efter et givet objekt eller tal
- Udpeger tallet, som ligger mellem to objekter eller tal
Ordenstal - (“første” til “fjerde”)
- Kan opremse ordenstallene for hvert objekt i en række af fire objekter
- Kan sætte ordenstallene “første” til “fjerde” sammen med de korresponderende tal et til fire
- Genkender taltegnet associeret med et givet ordenstal (f.eks. tredje med tre)
- Kender ordenstallene “første, anden, tredje, fjerde” udenad
At lægge til – udvidelse
- Lægger 1 objekt til 4 - 9 objekter
- Lægger 2 objekter til 4 - 8 objekter
- Lægger 3 objekter til 4 - 7 objekter
Tilfældighed - at forudse
- Skelner mellem “sikker” og ”usikker” i forhold til begivenheder
- Skelner mellem “mere sandsynligt” og “mindre sandsynligt” i tilfældige situationer
- Anerkender udfald af aktiviteter som tilfældige (at gætte)
En hel enhed
- Forstår, at et objekt også kan forstås som en enhed
- Forstår delmængde
- Skelner mellem en del af en enhed og en hel enhed
Delobjekter
- Genkender, at når en gruppe er delt i to lige store dele, er hver del halvdelen af hele gruppen
- Løser mundtligt fortalte problemstillinger omhandlende færdigheder, han/hun har erhvervet sig igennem dette modul.
- F. eks. Melissa har terninger.
- Hun vil dele dem med en veninde.
- Melissa stiller to stakke terninger på paptallerkener.
- Indeholder stakkerne lige mange terninger?
- Bliver det totale antal terninger uændret efter, at pigerne har delt dem imellem sig?
Sammenligne en halv enhed med en hel enhed
- Ved, at et helt objekt er større end halvdelen af objektet
- Ved, at halvdelen af et objekt er mindre end et helt objekt
Brøkdele: halvdelen (½)
- Forstår begrebet lige dele af en hel enhed
- Ved, at når et objekt deles i to (2) ens dele, er hver del det halve af det hele objekt
- Kan dele repræsentative objekter i to halvdele
- Løser mundtligt fortalte problemstillinger omhandlende færdigheder han/hun har erhvervet sig igennem andre opgaver
At konstruere og tælle ved hjælp af en tallinje
- Kan konstruere en tallinje
- Tæller forlæns og baglæns på tallinjen
- Sammenligner taltegnet for en gruppe
- konkrete objekter ved at sammensætte dem med det
- korrekte tal på en tallinje
- Det sidste tal i den en-til-en sammenhæng er antallet af objekter i gruppen
Ordenstal: “første” til “tiende”
- Sætter ordenstal “første” til “tiende” sammen med tilsvarende tal et til ti
- Opremser ordenstal: “første, anden, tredje, fjerde, femte, sjette, syvende, ottende, niende, tiende”
Taltegnene: elleve (11) til femten (15)
- Forbinder taltegnene 11 - 15 med en gruppe (sæt, gruppe, stak, stabel), som består af elleve til femten objekter
- Genkender og forstår symbolerne 11 - 15 som taltegnene for tallene elleve til femten:
- 11, 12, 13, 14, 15
- - genkender elementer i en given gruppe
- Opremser tallene 1 - 15 i den korrekte rækkefølge:
- 1, 2, 3, ….. 15
At lægge fire til - at lægge fire til ni til
- Lægger 4 objekter til 1 - 4 objekter
- Lægger 4 objekter til 0 objekter
- Lægger 4 objekter til 5 og 6 objekter
- Lægger 5 objekter til 1 - 5 objekter
- Lægger 6 objekter til 1 - 4 objekter
- Lægger 7 objekter til 1 - 3 objekter
- Lægger 8 objekter til 1 - 2 objekter
- Lægger 9 objekter til 1 objekt
- Lægger 5 - 9 objekter til 0 objekter