Anden uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Mærkedag: |
Ingen – med mindre du selv opretholder en tradition. |
Særlig begivenhed: |
Mortens aften onsdag d. 11. november – hvor nogle mennesker spiser ænder og gæs. Derfor er både ugens dyr og fugl – and og gås. |
Ugens tema: |
Børneperspektivet – ugerne 45 – 46 - 47 |
Aktiviteter: |
Samarbejde Børnene skal hele ugen hjælpe hinanden – et større barn skal tage sig af et mindre barn – lege sammen, hjælpe hinanden osv. Hver dag skal alle børnene fortælle om, hvordan de har hjulpet de andre og hinanden. |
Kreativitet: |
Møbelkataloget – og billedreklamer |
Ugens leg: |
Gæt et hjerte Legebeskrivelse: Aldersgruppe: 5 år og opefter |
Rim: |
Rapanden Rasmus fra Rinkenæs sogn |
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer os-kloghed |
Historie: |
En støvle faldt fra himlen - af Kåre Bluitgen Til Flora - af Simon Puttock |
Blomst: |
Nu er der næsten ikke flere blomster tilbage i naturen, så børnene skal ud i skoven og samle mos, grankogler og små stykker træ og andet, som skal lægges til tørre til vinter dekorationer. |
Urt: |
Grøntkål – som dyrkes – og bruges til suppe |
Dyr: |
And – selvom anden er en fugl, så tilhører den gruppen af husdyr, som er kendt af alle. Fra børnene er helt små, skal de have legetøj, som forestiller anden og de skal lære, hvad den siger, lege og efterabe lyden. |
Fugl: |
Grågås - 76-89 cm. Den eneste gås, der yngler i Danmark. Grågåsen forekommer spredt over hele landet og ruger i rør bevoksede søer og moser, ofte i kolonier. Familien holder sammen i flok, fra gæslingerne er kommet ud af æggene og gennem hele efteråret og vinteren. Uden for yngletiden finder man dem hyppigt på strandfælleder og stubmarker. Ved solnedgang flyver de ud til søer og kyster, hvor de tilbringer natten. Reden er bygget af tagrør og vandplanter, undertiden foret med dun og som regel anbragt så skjult i rørene, at den næsten ikke er til at opdage. Grågåsen lægger midt i april 5-7 hvidgrå æg, og under rugningen holder gasen skarpt udkig i nærheden af reden. |
Insekt: |
Nu er de fleste almindelige insekter gået i hi eller har forpuppet sig. De ligger nede i jorden, under sten og fliser og bark og blade – og der skal de have ro til at hvile sig indtil foråret. |
Husk: |
Sociale positive faktorer er alle de ting, som har indflydelse på, hvordan og hvorledes både det enkelte menneske og de forskellige grupper i et samfund har mulighed for personlig udvikling, for frihed og lighed – samt på opgaverne med at hjælpe hinanden - på samarbejdet. Derved får alle medlemmerne i samfundet et socialt ansvar og sociale forpligtelser. Der skal være en fælles vilje til at gøre noget for hinanden – især over de mennesker i samfundet, som af sociale årsager har behov herfor. Samfundet består af forskellige samfundsgrupper. I en samfundsgruppe har alle visse veldefinerede træk tilfælles – og de forskellige grupper har igen nogle fælles træk, som gør at de indbyrdes udviser en social forståelse for hinanden. Forskellige sociale faktorer i familien (forældrenes barndom, uddannelse, arbejde, samliv, bolig, kost m.m.) kan ligge til grund for, at nogle børn i forhold til andre ikke får de sammen naturlige muligheder for en optimal udvikling (tryg og kærlig barndom, godt børnehave- og skolemiljø, sundt fritidsmiljø m.m.). Men velfærdssamfundets social- og uddannelsesinstitutioner kan i de fleste tilfælde nå at kompensere og hjælpe disse børn. Sociale og demokratiske lighedsidealer danner sammen med liberale teorier baggrunden for, at negative sociale faktorer ikke skal være skyld i, at børn mistrives. Børn har lige fra de er små (på trods af, at de også kan mærke at ikke alle er ens) en meget stærk social fornemmelse for, at fællesskab og samvær i børnegruppen er forudsætningerne for at have det godt sammen. Det giver derfor også plads til individuelle udviklingsmuligheder for de enkelte børn. Oplevelse af fællesskab gennem praktiske eksemplariske eksempler samt sociale lege og rollespil - hvor dette at dele med hinanden og udvise solidaritet og hjælpsomhed vil give ros og fordele - er måden hvorpå børnene lærer, at både social individualisme og individuel social adfærd er forudsætningen for lighed og frihed. |