Første uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Månedens potteplante: |
Stephanotis - Populærnavn: Duftranke Månedens potteplante er børnevenlig og hårdfør – og kan uden problemer udplantes, så børnene kan få stiklinger med hjem. Børnene skal have hjælp til at passe deres egen plante – som kan afleveres i børnehaven igen og ombyttes med en anden plante. |
Månedens træ / busk: |
Enebærbusk, Jyníperus comm únis - Busk eller 6-7 m højt træ. Sylformede blade i 3-tallige kranse. Temmelig almindelig på sandede bakker, i heder og moser i Jylland, Nordsjælland og på Bornholm. Blomstrer maj-juni. |
Mærkedag: |
Ingen – med mindre du selv opretholder en tradition. |
Særlig begivenhed: |
|
Månedens tema: |
Personlighed – det enkelte barns |
Ugens tema: |
Gode mennesker |
Aktiviteter: |
Hvad er et godt menneske?
|
Kreativitet: |
Børnene skal tegne eller male et billede af sig selv. |
Ugens leg: |
Sangleg: Så går vi rundt om en enebærbusk. |
Rim: |
Jeg og dig og vi to |
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer jeg-klog, os-klog |
Historie: |
Se lige mig. Solsorten fru Meier - af Wolf Erlbruch Store monstre græder ikke - af Kalle Güettler, Rakel Helmsdal og Áslaug Jónsdóttir. Illustreret af Áslaug Jónsdóttir. |
Blomst: |
Klokkeblomst eller Blåklokke, Campánula rotundifólia |
Urt: |
Havre – dyrket, benyt strå og avner til te og fodbad |
Dyr: |
Ko og kalv Tilhører den gruppe af husdyr, som er kendt af alle. Fra børnene er helt små, skal de have legetøj, som forestiller køer og kalve, de skal lære, hvad den siger, lege og efterabe lyden. |
Bog: |
Koen der lagde et æg - af Andy Cutbill |
Fugl: |
Digesvale - 13 cm. Modsat alle andre småfugle yngler digesvalen i kolonier. Den bygger i den øverste del af grusgrave og lerskrænter, og ved hjælp af sine skarpe kløer graver den et vandret redehul ind i brinken og forer reden med strå og fjer. Midt i juni lægger digesvalen 4-6 hvide meget tyndskallede æg. |
Insekt: |
Guldøje, Chrysópa vulgáris - V. 12-14 mm. Meget almindelig fra maj-oktober i både løv- og nåleskove. Overvintrer ofte i huse. Æggene er stilkede og fæstet til et blad. Larven er ca. 7 mm lang og lever af bladlus, som den udsuger gennem de hule kindbakker. |
Husk: |
Se på en meget gammel mand, som er tipoldefar. Han hilser på sit tipoldebarn. Det er et udtryk for forandring, fordi noget nyt kommer til. Det smarte ved forandringer er, at de kommer lidt efter lidt. Tingene ændre sig - uanset om det er et nyt lille menneske der skal ind i generationsrækken – om det drejer sig om nye ting og genstande der afløser de gamle - om det er nye måder at gøre tingene på eller nye holdninger til livet, som indgår i stedet for de tidligere. Alt forandrer sig og nyt kommer til. En generation er en årgang, et slægtled eller en aldersklasse. Alle mennesker tilhører en årgang og nye årgange kommer til. Det medfører almindeligvis en forandring i livet og tilværelsen, selvom forandring ikke altid kommer på en gang. Forandring er nemlig ændring og forskel, forvandling, omdannelse og omskiftning – men kan også være omveksling, overgang og omordning. Alle mennesker forandrer sig gennem livet:
Viden og kundskaber ændrer sig også, da ny viden på næsten alle områder afløser den gamle. Det medfører ganske naturligt, at mennesker bliver nødt til at:
Steder og ting ændrer sig også over tid. Her drejer det sig om
Men selvom dette sker, vil der altid være steder og ting, som forbliver uændrede. Det skyldes at de har særlige kvaliteter og egenskaber, som rækker meget længere end en generation og derfor kan være enestående og vigtige at passe på og bevare. Mennesker kan aldrig forblive uændrede. De fødes, vokser og udvikler sig, bliver gamle og dør. Det er livets lod. Børn fra 3 års alderen forstår, at noget ændrer sig i deres liv og forandres. De elsker derfor at høre om sig selv, da de var små, om da mor og far var små osv. – og nyder at se på billeder af sig selv og andre, som vokser og forandrer sig. |