Færdigheder vedr. musisk viden

Sang

  • Lærer, at sang er anderledes end tale:
    • respons ved at gentage korte melodier
    • sang med spørgsmål og svar
    • børnerim
    • remser
  • Udvikler evnen til at matche tonerne
  • Bliver opmærksom på, at der er høje og lave toner
  • Gradvis opbygning af sangrepertoire

Spil

  • Udforsker forskellige måder at producere lyde ved at klappe, banke, gnide, ryste, puste og trække
  • Bliver fortrolig med et udvalg af skoleinstrumenter og den korrekte måde at spille på dem
  • Skaber enkle instrumenter ved brug af tilfældige ting
  • Instrumentspil, som forstærker sangen
  • Viser forståelse af jævnt tempo, stærke/svage slag og takt ved at føle hjerteslag og/eller ved at spille enkle rytmiske gentagelser (på slagtøj) som akkompagnement til sang eller instrumenter
  • Lærer at spille et instrument og varierer lydniveauet fra højt til svagt

At skabe

  • Synger eller remser spontant under deltagelse i aktiviteter i klassen og børnehavegruppen
  • Improviserer respons (som i sang med spørgsmål og svar)
  • Udforsker forskellige lydkilder i miljøet, vokalt eller instrumentalt
  • Improviserer instrumentale rytmer som akkompagnement til sang eller instrumentspil
  • Skaber egne melodier
  • Føjer et nyt vers til en velkendt sang eller opfinder ny tekst til en kendt melodi

Bevægelse

Begynder at forstå koncepter: rytme, melodi, tempo,dynamik og form ved at deltage i musik ved at bruge:

  • enkle kropsbevægelser, f.eks. at gå, løbe eller “gadedrengehoppe” til musikken
  • interpretation af diverse rytmer: at gøre som om man galoperer som en hest, falder som et snefnug, marcherer som en soldat
  • fri bevægelse (naturlig rytmisk respons til musik)
  • dramatiserer musik og historier
  • sanglege og folkedans

At lytte

Nogle mennesker har traditioner og sædvaner som er anderledes end andres traditioner og sædvaner:

  • kunst
  • historier, vers
  • hvad de spiser
  • religiøse fester
  • tøjstil
  • spil
  • dans