Færdigheder vedr. musisk viden
Sang
- Lærer, at sang er anderledes end tale:
- respons ved at gentage korte melodier
- sang med spørgsmål og svar
- børnerim
- remser
- Udvikler evnen til at matche tonerne
- Bliver opmærksom på, at der er høje og lave toner
- Gradvis opbygning af sangrepertoire
Spil
- Udforsker forskellige måder at producere lyde ved at klappe, banke, gnide, ryste, puste og trække
- Bliver fortrolig med et udvalg af skoleinstrumenter og den korrekte måde at spille på dem
- Skaber enkle instrumenter ved brug af tilfældige ting
- Instrumentspil, som forstærker sangen
- Viser forståelse af jævnt tempo, stærke/svage slag og takt ved at føle hjerteslag og/eller ved at spille enkle rytmiske gentagelser (på slagtøj) som akkompagnement til sang eller instrumenter
- Lærer at spille et instrument og varierer lydniveauet fra højt til svagt
At skabe
- Synger eller remser spontant under deltagelse i aktiviteter i klassen og børnehavegruppen
- Improviserer respons (som i sang med spørgsmål og svar)
- Udforsker forskellige lydkilder i miljøet, vokalt eller instrumentalt
- Improviserer instrumentale rytmer som akkompagnement til sang eller instrumentspil
- Skaber egne melodier
- Føjer et nyt vers til en velkendt sang eller opfinder ny tekst til en kendt melodi
Bevægelse
Begynder at forstå koncepter: rytme, melodi, tempo,dynamik og form ved at deltage i musik ved at bruge:
- enkle kropsbevægelser, f.eks. at gå, løbe eller “gadedrengehoppe” til musikken
- interpretation af diverse rytmer: at gøre som om man galoperer som en hest, falder som et snefnug, marcherer som en soldat
- fri bevægelse (naturlig rytmisk respons til musik)
- dramatiserer musik og historier
- sanglege og folkedans
At lytte
Nogle mennesker har traditioner og sædvaner som er anderledes end andres traditioner og sædvaner:
- kunst
- historier, vers
- hvad de spiser
- religiøse fester
- tøjstil
- spil
- dans