Færdigheder vedr. intuitiv viden
De 3 forskellige former for "fornemmelse":
- Intuitiv tænkning – barnets fornemmelse for eller gætteri med rigtige svar
- Synkronicitet – barnet kan lægge mening og betydning i tilfældigheder og tror på, at det selv har indflydelse på det, der sker
- Mønstergenkendelse – barnet opfatter sammenhænge og ligheder mellem ting og hændelser, som ikke umiddelbart behøver at være synlige eller logiske
Udviser nysgerrighed om at finde viden "om", at lære "om"
- Barnet demonstrerer og konkluderer at tingene nok er som barnet selv forventer de skal være
- Barnet viser at det tror noget ”om” noget
- Barnet retter sig efter og handler ud fra sin første indskydelse
Udviser nysgerrighed om at "få ting til at ske"
- Barnet demonstrerer og konkluderer, at en hændelse bliver efterfulgt at en bestemt anden hændelse
- Barnet viser dig at det forventer årsagssammenhæng mellem hændelser
- Barnet viser dig at det forstår hvordan forskellige genstande kan påvirke hinanden
Udviser nysgerrighed om "at skabe en mening"
- Barnet giver bestemte ord en magisk mening og betydning
- Barnet viser dig at der er et magisk forbindelse mellem de ord vi bruger og verden udenfor os
- Barnet viser dig at når det kender en tings egentlige navn, har det også magt over tingen
- Barnet viser dig, at en ting som det peger på har mere mening og betydning end tingen alene
- Barnet viser dig at en ganske bestemt ”lyd” som står for ”ordet” for ”noget”, er betydningsfuldt
Indenfor hvilke af disse 10 forskellige spiltyper demonstrerer barnet især sin intuition?
Indenfor:
- Tal og mængde
- Generel kreativitet - og skabende virksomhed
- Former og farver (se, føle, lugte og smage)
- Social og følelsesmæssig virksomhed
- Berøre og føle (taktile)
- Personlighedsudvikling og udfordringer
- Motorisk udvikling - tegne / skrivemotorik
- Sproglig stimulering - og læseudvikling (høre)
- Fornemmelse for tid, rum og orientering (intuition)
- Paratviden (at huske)
Indenfor hvilke områder udviser barnet særlig fornemmelse og forståelse?
Natur –
gør selv opmærksom på forskellen mellem regn og sne, mellem vækster og dyr m.m.
Optik –
benytter farver og skelner tydeligt imellem dem
Astrologi –
snakker om og kender sol og måne, udpeger bestemte stjerner og spørger om navn
Geografi –
husker og snakker om hjembyens steder og omegnens geografiske betegnelser som mark, å, bjerg m.m.
Religion –
snakker om Gud og engle og om bibelske historier – digter gerne selv videre på dem
Kronologi –
skelner mellem timer, dage, uger og at årstiderne skifter
Historie –
husker og beretter om hændelser, som er sket for tre til fire år siden
Økonomi –
udviser særlig interesse for tingenes værdi og hvad de har kostet
Politik –
gør sig forestillinger om bestemte personers magt og indflydelse, herunder hvem de er og hvad de hedder
Samtale –
er optaget af forskellen mellem spørgsmål og svar og svarer målrettet på spørgsmål
Aritmetik –
benytter tal og tæller - er optaget af elementær mængdelære og kan udføre enkle elementære matematiske operationer
Geometri –
leger med former og mål
Topologi –
er optaget af højdeforskelle og diskuterer forskellige højder
Musik –
synger og leger med lyde og kan måske allerede spille et instrument
Poesi –
leger med vers og rim, ord og lyde og "smager" på enkelte ords lydmæssige form
Håndværksmæssige færdigheder og interesser –
er særlig gode og udviser interesse indenfor bestemte håndværksmæssige områder – skære, male, forme, sammenføje, skrabe, bøje genstande sammen m.m.
”Uforklarlige” færdigheder - som barnet "måske" behersker
- Telepati
(kommunikerer mentalt med andre)
- Forudgående kendskab
(fornemmer viden om fremtiden)
- Telekineses
(flytter ting via mental koncentration)
- Visualisering
(fremkalder hændelser)
- Clairvoyance / afstands iagttagelse
(fornemmer og kan se ting fra lang afstand)
- ”Downloading”
(fornemmer at kunne modtage informationer fra universets bevidsthed)
- Gennemtrængende intuition
(fornemmer og har viden om "noget", uden at blive spurgt herom)
- Påvirkning på elektroniske ting
(F.eks. elektriske/elektroniske redskaber bliver tændt eller går i gang, når barnet går forbi)
- Afstandsindflydelse på andre
(påvirker andres adfærd på selv stor afstand)
- Kommunikation
(med andre på trods af "sprogbarrierer"! - med de nærmeste familiemedlemmer, med fremmede, med dyr, med planter)