Fænomenerne

Om sommeren leger børn med og i den varme luft. De leger med sommerens fænomener.

Et fænomen er en foreteelse, noget som tilsyneladende kan ske - og som for det meste også er interessant.

Blandt naturfænomenerne forekommer der adskillige, der har med planeterne at gøre, men desuden både ser og oplever vi mange gange om året forskellige vejrfænomener.

Dog forsvinder de fleste naturfænomener næsten lige så hurtigt som de opstod, så det derfor kun kortvarigt, at vi kan nyde at opleve dem.

Af andre fænomener er der dem vi kan lege med og som har noget at gøre med luft, varme/kulde, ild/vand og magnetiske kræfter.

Et menneske kan også være et fænomen, et utroligt naturtalent (man siger f.eks. - hun er utrolig fænomenal), såfremt vedkommende - eksempelvis et barn - kan noget usædvanligt i forhold til alder og udviklingstrin - eller er fremragende dygtig på en speciel måde – eksempelvis til at spille violin, spille fodbold, springe højt, danse eller synge på en smuk måde.

Et af de smukkeste naturfænomener, som alle mennesker kender til og som også børn er optaget af, er regnbuefænomenet. Det kan genskabes i en prisme og bliver derfor til en leg med farver. Selv små børn er dybt fascineret af farvespillet. Nogle mennesker er også så heldige at opleve mere sjældne fænomener som nordlys, sol og måneformørkelse, kometer og ”stjerneskud”.

Om vinteren kan det ske, at solen skinner, samtidig med at det sner. De lette snefnug gennemlyses af solens stråler og giver en fornemmelse af at stå inde midt i en sky højt på himlen.

Fænomenet ”sort sol” kan opleves om efteråret, når tusindvis af stære samles på det samme sted og flyver rundt i kæmpe flokke, inden de trækker mod syd og vest.

Et fænomen er det også, når gæssene flyver i store vinkler højt på himlen, og man hører dem ”snakke” med hinanden.

Om vinteren sker det, at tusindvis af sangsvaner hviler ud på markerne ved fjordene, hvor de samtidigt med kan få noget at spise.

Der er mange fænomener, man kan lege med (og som normalt kategoriseres som fysiske og biologiske forsøg) – men mange af disse lege kræver meget opmærksomhed fra den de voksne i legen – for det er slet ikke sikkert, at de mindre børn overhovedet forstår fænomenets betydning.

Dog vil næsten alle børn være fascineret af magneter og magnetfelter, prismer og kalejdoskoper.

Det fænomenale er tilgængeligt for sanserne – vi ser, hører, lugter, smager, føler og fornemmer noget, som er mærkeligt – utroligt – ejendommeligt – vidunderligt m.m. Dette er ikke noget alle altid kan være enige om, for det er individuelt, hvad og hvordan vi føler. Når det sker, nyder vi det.

Nydelse er derfor noget, alle kan opleve. Desuden kan vi tydeligt se, hvornår et menneske nyder noget godt, dejligt, sjældent, smukt m.m.

Når et menneske er eller bliver et fænomen, bliver vedkommende meget ofte også kaldt for en original personlighed. Nu er det dog slet ikke sikkert, at det forholder sig sådan. Man kan nemlig for det meste slet ikke se på de børn eller voksne, som er fænomener, at de er det.

Mange af dem vil også meget helst undgå at vække for meget opmærksomhed – men det kan selvfølgelig være svært. Er det et barn, det drejer sig om, skal barnet naturligvis ikke vises påfaldende opmærksomhed på grund af sin fænomenalitet – men have lov til at have sin barndom i fred – og ellers lege godt med kammerater, søskende og andre børn.