Anden uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Mærkedag: |
Ingen – med mindre du selv opretholder en tradition. |
Særlig begivenhed: |
|
Ugens tema: |
Intuition |
Aktiviteter: |
At ha’ det på fornemmelsen Leg med fornemmelse. – Udvælg 6-8 små ting, en lille fjer, et søm, en lille dukke osv. og fortæl en lille god historie om hver ting: den lille fjer er fra en sjælden lille fugl, sømmet har engang siddet i et hemmeligt skab, hvor der boede en lille pige osv. - læg hver ting ned i 6-8 fuldstændig ens små kasser. |
Kreativitet: |
Tegning med bind for øjnene |
Ugens leg: |
Lomme-gæt Legebeskrivelse: Aldersgruppe: 3 år og opefter |
Rim: |
Opfinder Olsen |
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer fornemme-kloghed er: |
Historie: |
Pigen der krøb - af Kim Fupz Aakeson Pigen der var bange for sin skygge - af Hanna Lützen |
Blomst: |
Kaprifolie, vild eller Vedvindel eller Almindelig gedeblad, |
Urt: |
Grå bynke – vokser ved veje, i hegn og på diger – kun roden kan benyttes – til te. Vær opmærksom ved tendens til høfeber. |
Dyr: |
Markfirben - Længde 14-23. Ret almindelig på sydvendte skråninger, klitterræner og varme jorde, hvor æggene graves ned og udruges af solen. Ses fremme om dagen, hvor den jager insekter og andre smådyr. Kan - som andre firben - ved en voldsom muskelsammentrækning afstøde halen, når dyret forfølges. |
Fugl: |
Musvåge - 50-55 cm. En af vore almindeligste rovfugle, meget almindelig på træk. Den findes i mange farvevariationer, fra ganske lyse til næsten ensfarvede mørke. Man hører ofte musvågens hæse, mjavende skrig og ser den kredse i luften på sine brede, udspilede vinger. Mange af ynglemusvågerne er standfugle, men der er også mange trækfugle, som er her fra februar-marts til sidst i oktober. Den lever mest af mus og andre små pattedyr. Den bygger ret højt til vejrs i træerne eller overtager gamle krage- eller rovfuglereder. Fra midt i april til først i maj lægger musvågen 2-4 æg, som varierer meget i farve; de er ofte grønlige eller gråhvide med større eller mindre grålige og rødbrune pletter eller også helt uden pletter. |
Insekt: |
Guldøje, Chrysópa vulgáris - V. 12-14 mm. Meget almindelig fra maj-oktober i både løv- og nåleskove. Overvintrer ofte i huse. Æggene er stilkede og fæstet til et blad. Larven er ca. 7 mm lang og lever af bladlus, som den udsuger gennem de hule kindbakker. |
Husk: |
Intuitiv tænkning - er en intellektuel betragtning og erkendelse, der giver en dybere og rigere forståelse af tingenes væsen. Tit er intuitiv tænkning en pludselig umiddelbar forståelse af en helhed eller en sammenhæng – og tænkningen kan være uden logik eller videnskabelig erfaring. Hvorvidt et barn kan erkende, om lyden eller hylet kommer fra en ugle eller et spøgelse, er et spørgsmål om at kunne genkende og erkende ud fra den viden om lyde og hyl, barnet har hørt om. Men muligheden for at erkende er afhængig af bevidsthedsniveau. En lav bevidsthed svarer til at være sløvt opfattende, med en lille horisont – en høj bevidsthed svarer til at være årvågen og skarpt reflekterende, med en stor og høj horisont. Med en høj bevidsthed er mennesket skabende, konstruktivt, tillidsfuldt – med en lav bevidsthed er mennesket traditionsbundet, stagnerende og angst for forandringer. Mange mener der findes henholdsvis en kvindelig mandlig intuition, som især viser sig gennem den måde, hvorpå vi bevidst ønsker at tage os af vore medmennesker på – og at den allerede udvikler sig i den tidlige barndom. Uanset om en pige eller en dreng udviser fornemmelse og intuition, er det mere et spørgsmål om at være opmærksom på, hvor der er mulighed for at gå på opdagelse (alene eller sammen med andre), opdage noget nyt og ellers få mulighed for at kunne snakke fordomsfrit om det med andre. At hjælpe børnene til at turde benytte deres nysgerrighed, fornemmelse og intuition, og ellers bare få mulighed for at tænke kreativt og fordomsfrit – er naturligvis afhængigt af børnenes alder – men følgende skal i den sammenhæng fremhæves:
Alle børn vil gerne gå på opdagelse, så det må vi voksne hjælpe dem med. Vi skal sige som vismanden: ”Iagttagelse uden vurdering er den højeste form for menneskelig intelligens” . |