Første uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Månedens potteplante: |
Beloperone guttata - Populærnavn: Lykkeaks Månedens potteplante er børnevenlig og hårdfør og kan uden problemer udplantes, så børnene kan få stiklinger med hjem. Børnene skal have hjælp til at passe deres egen plante – som kan afleveres i børnehaven igen og ombyttes med en anden plante. |
Månedens træ / busk: |
Skovfyr |
Mærkedag: |
Ingen – med mindre du selv opretholder en tradition. |
Særlig begivenhed: |
Måske fortæller du om de hellige tre konger – tirsdag d. 6. januar – og som ikke hedder Kaspar, Jesper og Jonatan – ifølge legenden hed de Kaspar, Melchior og Baltasar –. |
Ugens tema: |
Lytte til hinanden |
Aktiviteter: |
Lyttefærdigheder
|
Kreativitet: |
Poetiske titler |
Ugens leg: |
Bogstaver i lommen Legebeskrivelse: Aldersgruppe: 5 år og opefter |
Rim: |
At stave til politi |
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer ord-kloghed: |
Historie: |
Fino badino badulle - af Marianne Iben Hansen |
Blomst: |
Isblomster |
Urt: |
Fyr |
Dyr: |
Kamel |
Bog: |
Kamelen kom til sidst |
Bog: |
Suliman Ahmed Beduins eventyr - af Jan Mogensen |
Bog: |
Hvordan man får sin kamel til tandlæge - af Sally Altschuler |
Fugl: |
Musvit – 15 cm. Meget almindelig ynglefugl. Musvitten ruger i træhuller, i skoven eller i redekasser, men tager også til takke med murhuller, nedløbsrør, tagrør, pumper, postkasser og urtepotter. Den bygger sin bløde rede af mos, hår, uld og fjer og yngler i regelen to gange om året. Første kuld lægges fra først i maj til først i juni, andet kuld i juli, med 8-12 rustprikkede hvide æg i hvert. Musvitten æder insekter, larver, orme, frugter og frø. Hvis man hænger fedt, kødben eller mejseboller ud til den, kan man se den i haven eller på foderbrættet hele vinteren. |
Insekt: |
Insekterne hviler sig. |
Husk |
Ord-klog – Sproglig viden - er at kunne tænke i tale, bruge ord og have fornemmelse for at kunne lære nye ord og andre sprog Igennem opvæksten udvikler børn deres sproglige formåen ved at kommunikere med de voksne og børn, der er i deres omgivelser. De har løbende lært nye ord og vendinger gennem mange forskellige former for leg, historiefortælling, samtaler og at lytte. På samme måde har de gennem højtlæsning og fra egne forsøg på at læse og skrive fået erfaringer med skriftsproget. Den viden og de erfaringer, børnene har tilegnet sig både i hjemmet og i børnehaven sammen med andre børn, skal hele tiden videreudvikles og forfines. De mange varierede måder at benytte sproget på – den måde hvorpå vi taler til hinanden – for at vi kan komme hinanden ved - læres gennem lege og eksperimenter. Når mennesker vil hinanden noget godt og oprigtigt, er tiltaleformerne bundet til varme og venlige følelser. En dialog er en samtale mellem to eller flere personer, hvor den enkelte person både får tid, plads og råderum til at fremføre lange monologer som dele af selve dialogen. Men vigtigst af alt, i denne svære proces for børnene, er det, at de så tidligt som muligt (i 4 – 5 års alderen) får lært bogstaverne at kende. Børnene skal have bogstavkompetence – og det får de ved at lege med et bogstav som et tegn og derved lære, at det står for en lyd. Denne proces kan for nogle børn tage op til 2-3 år. Læsning er ikke kun at sætte lyde sammen til ord – lyde som i forvejen er symboliseret ved forskellige symboler i form af bogstaver for de pågældende lyde, som bliver sat sammen i den rigtige rækkefølge. Læsning kræver at kunne forstå. Børn lærer at læse og skrive ved at læse og skrive – og de fleste børn kan nemmest nærme sig skriftsproget gennem tegning og skrivning end gennem læsning – men det går langsomt og tager tid. Ord på lyd En lyd er elastiske svingninger, lydbølger i luftformige, flydende eller faste stoffer samt de sanseindtryk, som svingningerne forårsager. For et normalt menneske er frekvenser på mellem ca. 20 og 20.000 Hz hørlige. I lydlæren benyttes begrebet lydniveau, som er lydens intensitet divideret med en bestemt referenceintensitet. Da det menneskelige øre opfatter lydens intensitet forskelligt, afhængigt af svingningernes frekvens, benytter man et fysiologisk mål for lydstyrke, som kaldes hørestyrke. Hjernens indtryk af lydens styrke kaldes lydindtrykket. Modsat lyd er det lydløse og stilheden, hvor intet kan høres og hvori den mindste lyd efter lang tids total stilhed kan forekomme at være meget høj. Mellem den høje snak og larm, befinder stilheden og tystheden sig – som er tavshed i en atmosfære bestemt af den situation, den optræder i. Derfor kan tysthed både være umådelig smuk og forfærdelig grusom. I naturen er tysthed stille pauser mellem eksempelvis fuglenes periodiske sang eller sangens ophør om aftenen, før den fortsætter næste morgen. Børn holder meget af og leger meget gerne med lydbilleder, som er høreindtryk, der svarer til en frembragt lydforbindelse. Det er interessant at lytte til lyde, da de både skaber indtryk og måske er genkendelige – f.eks. fra en arbejdsplads, et marked, skolen el. lign. Både lydene i byen og på landet, samt hverdagens mange kendte lyde fra hjemmet, skal børnene lære at registrere og forklare – sætte ord på lydene. Men de forskellige sprog lyder også forskelligt. Især mange piger lader deres dukker snakke forskellige sprog, hvor pigerne i deres dukkesnak, uden at kunne tale sprogene, efterligner sprogenes lydmæssige opbygning og fonetiske udtryk. Nogle ord rimer eller passer sammen på forunderlig vis, så man næsten kan smage på ordenes lyde. I sammenhæng med andre ord kan de derved indgå i sproglige poetiske billeder, som både styrker børnenes sproglige fornemmelse og stilfølelse. Det er både interessant og sjovt at lege og eksperimenter med sproglyde, lyde som er en slags symboler, hvor der også er særlige tegn, som hver for sig symboliserer lydene. |