Færdigheder vedr. social viden
Hvert menneske har:
- behov og ønsker
- evner
- færdigheder
- interesser
- følelser
- talenter
Hvert menneske er enestående og vigtigt:
- i familien
- i klassen
- i skolen
- i samfundet og i verden.
I hele verden lever de fleste mennesker i familier, men familier er forskellige:
- størrelse
- forhold mellem medlemmerne i den enkelte familie
- det enkelte familiemedlems rolle i familien
- struktur
Politisk
Samtlige børn og voksne har ansvar:
- som individer
- som familiemedlemmer
- som medlemmer af børnehave- og skolesamfundet
- som medlemmer af det lokale samfund
Børn og voksne påvirkes af regler:
- i hjemmet og i familien
- i børnehaven og i skolen
- i venskaber og andre forhold
- i samfundet
- overalt
Mennesker formulerer og ændrer regler af mange årsager:
- i hjemmet og i familien
- overalt i børnehaven og skolen og i nærmeste omegn
- overalt i samfundet
Mennesker formulerer regler, som tager hensyn til andre for at sikre almen sundhed og sikkerhed:
- i hjemmet og i familien
- overalt i børnehaven og skolen: kantinen, gangene, hallen, biblioteket, legepladsen
- i samfundet:
- vejskilte
Mennesker tager beslutninger som involverer andre mennesker:
- i hjemmet
- i børnehaven
- i skolen
- på legepladsen
- i nabolaget
Den enkelte person kan bidrage til beslutningsprocessen og problemløsning:
- i familien
- i gruppen i børnehaven
- i klassen
- i skolen
Statsborgerskab indebærer kendskab til vores nationale symboler:
- Nationaldage
- Nationalflaget og det europæiske flag
- Flagenes kors og stjerner er symbolsk historie
Statsborgerskab indebærer bevidsthed om landets helligdage og festdage:
- dage fastlagt i lovgivningen som dage, der fejres af hele nationen, af de europæiske stater eller af verdenssamfundet
Økonomisk
Familier har behov og ønsker:
- mad
- et hjem
- tøj
- sundhedspleje
- fritidsbeskæftigelser
Det lokale samfunds serviceydelser er til for at tilgodese dets medlemmers behov og ønsker:
- skoler
- biblioteker og museer
- parker og legepladser
- politi og brandvæsen
- lægehuse
- institutioner
- butikker
Mennesker har behov for hinanden for at skaffe varer og serviceydelser:
- i børnehaven
- i klasseværelset
- i skolen
- i lokalsamfundet
Mennesker tager beslutninger om de penge, de tjener.
- De kan vælge at:
- købe varer
- købe serviceydelser
- dele og donere
- spare op
Geografisk
Retninger anvendes til at beskrive forhold og sted:
- over/under
- bagsiden/forsiden
- tæt på/langt væk fra
- her/der
- venstre/højre
- top/bund
- ovenpå/nedenunder
Kort kan repræsentere steder:
- værelser (skole, hus)
- bygninger
- gader
- lokale samfund
- vort land
En globus repræsenterer Jordkloden og viser:
- vort land
- vor hjemstavn og by
- verdenssamfundet
- landjorden og oceanerne