Færdigheder vedr. sproglig viden
At lytte
Lyttefærdigheder:
- Identificerer almindelige lyde i omgivelserne
- Skelner lydkarakteristika: volumen, stemmeleje m.m.
- Husker en lyd eller en lydsekvens
- Identificerer første og sidste lyd i en sætning
- Skelner ord fra hinanden
- Skelner første lyd i ord (enkeltvis)
At høre og forstå
- Adlyder enkle mundtlige anvisninger
- Husker to på hinanden følgende anvisninger
- Husker en serie af på hinanden følgende anvisninger
- Forstår indholdet i en historie:
- Husker detaljer
- Husker sekvenser
- Laver logiske slutninger
- Forstår årsag og effekt
- Forudser slutninger
- Genfortæller en historie
- Forstår mundtlige informationer.
Holdninger og adfærdsmønstre
- Lytter til en historie, når der læses højt
- Lytter til andre uden at afbryde
- Viser interesse for andres ideer
- Vælger bånd og plader - lytten som en aktivitet
- Koncentrationsspændvidde øges
At tale
Talefærdigheder
- Respons til en historie, som læses højt
- Deltager i recitationer (gruppevis) af rim, sanglege, sang
- Stiller spørgsmål
- Afrapporterer uformelt
- Udtrykker sine meninger
- Deltager i gruppesamtaler
- Lærer og anvender nyt mundtligt ordforråd
- Taler om objekter i billeder
- Udtrykker følelser og tanker i ord, vendinger eller sætninger
- Forklarer følelserne hos figurer i historier
- Genfortæller kendte historier i den korrekte rækkefølge
- Interviewer andre mennesker
- Fortæller og forklarer hvordan en aktivitet eller handling skal gennemføres
Sproglig adfærd
- Nyder at udveksle ideer
- Nyder at dele “egenproducerede” historier, sange og digte
- Nyder at lære og anvende nye ord
- Konverserer uformelt med klassekammerater og voksne
- Taler frivilligt om egne personlige erfaringer
- Viser interesse i lytterens reaktioner
- Anvender udtryk som “undskyld”, “må jeg bede om” og “tak”
- Respons til hilsner
At "aflæse" og at "læse"
Visuelle færdigheder
- Identificerer pantomimiske bevægelser
- Genkender/skelner mellem farver
- Genkender/skelner mellem former
- Sammensætter matchende objekter
- Sammensætter matchende former
- Sammensætter matchende billeder
- Sammensætter og skelner mellem bogstaver
- Skelner mellem venstre og højre
- Skelner mellem en figur og en baggrund
- Lokaliserer et billede på et ark
- Får øje på detaljer i billeder
- Husker et objekt, som mangler i en gruppe
- Genkender små bogstaver og versaler
Visuel udvikling - ord/ordforråd
- Bevidst om tryksager i omgivelserne:
- Anvender etiketter
- Anvender informationstavler
- Fortæller historier til brug på “erfaringstavler”
- Lægger mærke til, at læreren sætter mærkater på objekter i klasseværelset
- Observerer, at andre børn sætter mærkater på ting
- Forbinder billeder og ord med hinanden
- Genkender velkendte ord og navne, dvs. nødudgang, stop
- Anvender kontekst for at udforske betydningen af ukendte ord
At begynde at forstå begrebet “at læse”
- Kigger i bøger
- Deltager aktivt i mundtlige aktiviteter (i gruppen)
- Deltager aktivt i mundtlige aktiviteter (individuelt)
- Tolker billeder
- Beskriver objekter, mennesker, situationer
- Leverer ord i kontekst
- Klassificerer informationer
- Forbinder ord og billeder med hinanden
- Deltager i mundtlige fortællinger
- genfortæller noget han/hun har erfaret i den rigtige rækkefølge
- deltager i meningsfulde dialoger
- Identificerer detaljerne i en historie
- Følger enkle skriftlige anvisninger
Fonetisk analyse
- Identificerer bogstaver
- Sætter versaler og matchende små bogstaver sammen
- Skelner mellem ord som ligner hinanden
- Anvender ord som rimer i sange og digte
- Kender lyd/symbol sammenhæng
- Identificerer konsonanter og vokaler
Færdigheder forbundet med det at studere
- Kender til de forskellige dele af en bog, f.eks. titel, forfatter, indholdsfortegnelse
- Lokaliserer dele og sider i en bog
- Anvender forskellige dele af en bog
Holdninger og adfærdsmønstre
- Øver sig i at “aflæse” adfærdsmønstre
- Nyder god litteratur og poesi
- Viser interesse/udviser gode “lyttevaner”
- Er tydeligt fornøjet overfor visuelle stimuli
- Læsning/respons i forhold til bøger - viser interesse og glæde
- Beder om at få visse bøger læst højt igen og igen
At skrive
Finmotoriske færdigheder
- Samler enkle puslespil
- Fingermaler mønstre, billeder, former
- Trækker perler på en snor
- Anvender ler
- Limer billeder/former til et ark
- Hælder væsker, f.eks. juice
- Farvelægger enkle billeder/former indenfor stregerne
- Holder og anvender farveblyanter
- Holder og anvender blyant
- Anvender brede, senere smallere pensler
- Klipper med en saks
- Folder papir
- Vandfarver/staffeli
- Tegner streger og former i luften, på kridttavle og papir
- Kopierer streger og former
- Kalkerer navne, bogstaver, ord
- Kopierer navne, bogstaver, ord
Begynder at skrive
- Forbinder mundtligt sprog med trykte ord
- Opfinder symboler, som videregiver meddelelser
- Anvender forskellige skriveredskaber
- Udforsker bogstavformer
- Skriver bogstaver og ord
- Anvender opdigtede stavemåder for at skrive nye ord
- Etablerer “linje-til-linje progression”
- Anvender mellemrum mellem ord
- Skriver egne historier
Holdninger og adfærdsmønstre
- Leger at man kan skrive
- Er tydeligt stolt over fremskridt/beherskelse
- Nyder at skrive originale historier, digte, sange
- Nyder at læse skriftligt arbejde højt for andre
- Vælger skrivning som en foretrukken aktivitet