Fjerde uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Mærkedag: |
Nævnes bør årets længste dag, søndag d. 23. juni |
Særlig begivenhed: |
Uge 26 kan ombyttes med uge 25 |
Ugens tema: |
Tal og mængde |
Aktiviteter: |
Saml ting og vis hvad du samler på Men vigtigst af alt – børnene må gerne fortælle historier om alle de ting, de leger og regner med. Historierne om tingene er begyndelsen til, at barnet lærer at forklare, hvad der sker, når man leger og regner med mængde og tal. |
Kreativitet: |
Male på sten og blade |
Ugens leg: |
Klunse Legebeskrivelse: Aldersgruppe: Minimum 4 år |
Rim: |
Tælle til en |
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer talkloghed |
Historie: |
Lille Gris kører til havet - af Guido van Genechten Min lille tællebog - af Roger Priddy Olines venner - af Tatiana Lyng Pedersen Tal-leg - af Mette Jørgensen |
Blomst: |
Engelsk græs - Arméria marítima - Rosetstillede, smalt linieformede blade. 10-30 cm høje skafter med blomsterhoved omgivet af hindeagtige svøbblade. Honningsød duft. Almindelig på strandenge og sandbakker. Blomstrer juni-juli. |
Urt: |
Lindetræ – træet vokser overalt, pluk blomsterne – de dufter godt og kan stilles frem som duft urt eller koges til te. |
Dyr: |
Ged – Tilhører den gruppe af husdyr, som er kendt af alle. Fra børnene er helt små, skal de have legetøj, som forestiller geden og de skal lære, hvad den siger, lege og efterabe lyden. |
Fugl: |
Husskade - 48 cm. Meget almindelig ynglende standfugl. Lever af insekter, larver, orme, snegle. Tømmer småfuglenes reder for æg og unger og tager også kyllinger. Bygger som regel i høje træer i nærheden af huse og gårde. Den store solide rede er lukket foroven og plejer kun at have ét indgangshul. Fra sidst i april til først i maj lægger skaden 6-8 grågrønne æg med mørke pletter. Ødelægges reden, kan skaden lægge ét eller to kuld til. I de senere år har skaden bredt sig meget. |
Insekt: |
Skarnbasse, Geotrúpes sercorósus - 14-20 mm lang. Meget almindelig i skove og haver, hvor den ofte ses på vejene i sin søgen efter gødning, som den graver ned og lægger æg i. Træffes ofte flyvende i lune sommeraftner. |
Husk:
|
Mængde og tal En mængde kan være mange ting – bunke, stabel, antal, stime, flok, portion og forsamling. Vi benytter os af at fortælle i ord om mængdens større – f.eks. en større mængde – og i tal ved at fastslå hvor mange ting, enheder eller elementer, der er i den pågældende mængde – f.eks. fugleflokken er på 10 fugle, en lille flok fugle. Tal er betegnelsen for de naturlige, hele og positive grundtal (kardinaltal) som 1, 2, 3, osv. – og talrækken er desuden udvidet med et 0. For børnene i 5-7 års alderen begynder erkendelsen af mængde- og antalsbegrebet med, at enhver mængde eller ethvert tal kan defineres ved summen af mængdens eller antallets elementer. Dette er grundlaget for erkendelse af tallenes indhold –
At begynde at regne med tal er fuldstændig meningsløs, hvis barnet ikke først har lært tallenes indhold.
I naturen er det let at finde mange forskellige mængder – mængder af sten, kogler, æbler, blade osv. Legetøj kan sorteres i mængder – dukker – dyrefigurer – redskaberne biler, huse, våben osv. – forskellige former for byggeklodser – og som nævnt alle naturens produkter, frø frugter, blade osv. Men vigtigst af alt – barnet må gerne fortælle historier om alle de ting, de leger og regner med. Historierne om tingene er begyndelsen til, at barnet lærer at forklare, hvad der sker, når man leger og regner med mængde, og tal. |
Femte uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Mærkedag: |
Ingen – med mindre du selv opretholder en tradition. |
Særlig begivenhed: |
For de fleste børn er dette den sidste uge før ferien. |
Månedens potteplante i feriemåneden: |
Hibiscus - Hawaiiblomst Månedens potteplante er børnevenlig og hårdfør – og kan uden problemer udplantes, så børnene kan få stiklinger med hjem. Børnene skal have hjælp til at passe deres egen plante – som kan afleveres i børnehaven igen og ombyttes med en anden plante. |
Ugens tema: |
Ord på natur |
Aktiviteter: |
Ethvert fænomen i naturen bliver forklaret med ord,
|
Kreativitet: |
Kul fra bål |
Ugens leg: |
Historie og viderefortælling Legebeskrivelse: Aldersgruppe: (4) 5 år og opefter |
Rim: |
Bro, bro brille |
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer naturkloghed |
Historie: |
Sne - af Shulevitz. Børnene ved Yangtze Kiang Det gale vejr - af Peter Mouritzen |
Blomst: |
Ranunkel lav, Ranúnculus repens - 20-45 cm høj opstigende eller opret stængel. Furede blomsterstilke. Almindelig i grøfter, skove, på marker og enge. Blomstrer maj-juli. |
Urt: |
Hybenrose – vokser i haver og hegn, skov og eng – pluk de fine blomster, som dufter godt og brug dem friske til te, rosenolie og rosengelé. |
Dyr: |
Hund - Tilhører den gruppe af husdyr, som er kendt af alle. Fra børnene er helt små, skal de have legetøj, som forestiller hunden og de skal lære, hvad den siger, lege og efterabe lyden. |
Fugl: |
Flagspætte, stor - 25 cm. Almindelig ynglefugl i skovene. Danmarks almindeligste spætte. Spættens stemme er et kort skarpt skrig; men om foråret kan man høre hannens lokketone, som den frembringer ved en vedholdende trommen med næbbet mod en udgået gren. Navnet hentyder ikke til Dannebrogs farver; men fuglen kaldes også flekspætte, og flek hentyder ligesom resten af ordet til den plettede fjerdragt. Flagspætten lever mest af insekter, larver og koglefrø. Den mejsler reden ud i træstammerne med sit kraftige næb; en kort vandret gang fører ind til et stort hulrum inde i veddet, hvor fuglen lægger sine æg på et underlag af bløde træsplinter. |
Insekt: |
Snudebille, Platyrrhínys resinósus - 9-12 mm lang. Denne og de følgende 14 arter hører til snudebillerne, hvis navn kommer af det snudeformede forlængede hoved. Kan træffes hele sommeren, som regel siddende ubevægelig på stubbe eller stammer af løvtræer, især bøg. Den lever vistnok af svampe. |
Husk: |
Mange mennesker er af den opfattelse, at al menneskelig erkendelse og vurdering er et resultat af den årsagsbestemte natur og at naturen og virkeligheden derfor må bemærkes og gengives i alle ting og objekter, fænomener, situationer og hændelser - i alle tænkelige detaljer. For at kunne udtrykke sig herom, er det derfor vigtigt at kunne sætte ord på alle de varierede forekomster, som viser sig - når alt kommer til alt – at være naturgivent. Ethvert fænomen i naturen bliver forklaret med ord, som udtrykker fænomenets tilstand. Eksemplerne nedenfor gør netop, at de udvalgte ord i de små historier om naturen og naturfænomenerne, at tingene, situationerne og hændelserne hver især får sin egen karakter og betydning.
|