Kanon for det lille barn ca. 2 til 3 år
Fra - Konventionen om Barnets rettigheder - Artikel 24
- Deltagerstaterne anerkender barnets ret til at nyde den højest opnåelige sundhedstilstand, adgang til at få sygdomsbehandling og genoprettelse af helbredet. Deltagende stater skal stræbe mod at sikre, at intet barn fratages sin ret til adgang til at opnå sådan behandling og pleje.
- Deltagerstaterne skal arbejde for fuld gennemførelse af denne ret og især tage passende forholdsregler.
- Deltagerstaterne skal tage alle effektive og passende forholdsregler med henblik på afskaffelse af traditionsbundne ritualer, som er skadelige for børns sundhed.
- Deltagerstaterne forpligter sig til at fremme og opmuntre internationalt samarbejde med henblik på gradvis at opnå fuldstændig gennemførelse af den i denne artikel anerkendte ret. I denne henseende skal der tages særligt hensyn til udviklingslandenes behov.
2-3 år | Grænser, dreng eller pige
Det to-treårige barn afprøver grænser. Selvom det er hårdt, bliver I nødt til at tage de nødvendige konflikter. Vær så meget sammen med dit barn som overhovedet muligt, tag op og nedturene i fællesskab og lær af hinanden. Universet, stjernerne og planeterne gemmer på en mangfoldighed af overraskelser – også for dit barn.
Et lille barn på to-tre år vil altid blive forundret ved at se på månen. Det bliver også overrasket over, at månen kan se forskellig ud på forskellige tidspunkter eller se ud, som om den nogle gange har en anden størrelse.
Og stjernerne er et helt kapitel for sig. Barnet kikker interesseret på stjernevrimlen og
opdager, at nogle stjerner lyser stærkere end andre, og at der findes stjernebilleder. På samme måde som stjernerne byder dit barn på mange overraskelser. Pludselig kan det noget nyt. Måske har det set et andet barn gøre noget spændende eller hørt et nyt ord i vuggestuen.
Blandt de nye ting, du nok må vænne dig til, er ordet “nej”. Indtil nu har det som oftest
været dig, der har brugt ordet for at afbryde eller forbyde. Nu bruger dit barn ordet bevidst for at afprøve grænser. Efterhånden bliver barnet nemlig bevidst om, at det selv kan træffe et valg.
Det vil selv hælde op, løfte, skubbe, tage tøj på m.m. Barnet har stor selvtillid og
tro på sine egne evner. Barnet afprøver grænser, og kraftige reaktioner, små
“magtkampe”, forhandlinger og kompromiser bliver en del af hverdagslivet. I er nødt til at tage de nødvendige “slagsmål” – og så er man jo lige gode venner igen bagefter. Det kan være en vanskelig tid.
Nu er det jo ikke sådan, at der i denne periode udelukkende er konflikter. Dit barn udvikler også sine sociale færdigheder. Det vil gerne hjælpe til derhjemme, det viser omsorg for andre og trøster gerne. Efterhånden opstår der en slags venskaber med andre børn.
Dreng eller pige
I de første ca. tre år af deres liv er drenge og piger ikke særlig interesserede i hinandens køn – men de er interesserede i hinandens aktiviteter, legetøj og legeform. De eksperimenterer med alle slags genstande og ting, både traditionelt legetøj og f.eks. køkken- eller haveredskaber, uden at tænke over, om det er beregnet til piger eller drenge.
En del af legene er ens for piger og drenge, men hos mange børn begynder man at kunne se en vis forskellighed. Legene tager mere og mere direkte udgangspunkt i det legetøj, som er rettet mod et bestemt køn, og de fleste børn overtager de køns mønstre, som legetøjet lægger op til.
Det er også i denne periode, at dit barn begynder at interessere sig for at lege sammen med andre børn – enten, som hidtil, i parallel leg – ved siden af hinanden – eller faktisk med hinanden. Børnene løber omkring, ler og råber. Dit barn kan lide virkelighedstro legetøj, musikinstrumenter og byggeklodser. Både drenge og piger kan lide at lege med fingermaling, tavle og kridt, musikinstrumenter, farveblyanter og papir.
Hvis du har en datter, vil hun sikkert være glad for at lave smykker eller billeder af perler, og for at lege med dukker, dukkehus, dukkemøbler, dukkestel, dukkevogn m.m. Men hun kan muligvis også lide at køre stærkt med legetøjs biler.
For en søn er tog, biler, busser, flyvemaskiner etc. sandsynligvis interessante. Samtidig kan han måske også lide at lege med et legetøjskomfur og dukkeservice.
Uanset, hvad dit barn kan lide at lege med, er hovedsagen, at det er sjovt.
Enhver form for leg er vigtig, uanset hvilket legetøj man bruger.
Leg og underholdning
I to tre års alderen begynder dit barn at kunne spille spil med enkle regler – f.eks.
billedlotteri. Det kan også lægge simple puslespil. Barnet lærer gerne rim, remser og
sange.
Også “voksne” apparater som cd og dvd afspiller,telefon, e-pad m.m.
afprøves gerne – med eller uden din tilladelse, så det gælder om at være hurtig, hvis du ikke er indforstået!
2-3 år | Drømme, kommunikation, musik, lege, tegninger
Dit barn er sikkert meget optaget at af se film på tv. Men endnu er det vanskeligt for barnet at forstå, at det, der sker i filmen, ikke er virkelighed. Det er meget vigtigt, at du er sammen med barnet, når det ser tv, så du kan forklare, hvorfor ting sker sådan som de gør, og så du kan afdramatisere scener, der måske forskrækker barnet. På den måde kan du forebygge, at barnet genoplever den utryghed, det føler ved filmen, når det drømmer om natten.
Hvis du af en eller anden årsag er adskilt fra dit barn et stykke tid, kan det også være, at barnet i sine drømme bearbejder sin frygt for, at du ikke vender tilbage. Hvis dit barn har mareridt igennem længere tid, er det vigtigt at undersøge, om det måske har ubehagelige oplevelser i sin hverdag – enten hjemme eller i pasningsordningen. Hvis det er tilfældet, skal disse ubehagelige ting selvfølgelig standses med det samme.
Har dit barn urolige drømme, må du forsøge at genskabe den tryghed, der skal til for at barnet igen drømmer mere behageligt. Det kan du f.eks. gøre ved at røre ved barnet, hvis det klynker og vågner, og sige noget i retning af: “Jeg er her hos dig, du kan roligt sove videre.” Falder barnet ikke til ro, kan du tage det op og holde om det. Eventuelt kan du også give det lov til at sove hos dig.
Kommunikation
Det er blevet langt nemmere for dit barn at kommunikere. De fleste børn i denne alder kan danne sætninger med tre eller flere ord og bruge stedordene “dit” og “mit”. Du kan læse eller fortælle enkle historier fra hverdagen, og barnet vil forstå og kommentere dem. Det bliver også populært nu at lære små børnesange udenad.
Barnets fantasi udvikles, så det fortæller ikke kun om egne oplevelser, men også om personer og genstande, der ikke er til stede. Du vil tit få stillet spørgsmål, der begynder med “hvem”, “hvad” eller “hvor”.
Og du kan lige så godt svare på dem med det samme, for ellers bliver dit barn ved med at spørge!
Musik
Dit barn kan godt lege med en simpel båndoptager og optage sin stemme eller sin musik. Det har sikkert allerede et par musikinstrumenter – tromme, triangel, fløjte, xylofon eller lignende – som det bruger flittigt. Hvis du har et klaver eller kender nogen, der har ét, vil barnet også hygge sig ved at sidde sammen med en voksen og spille klaver.
Lege
Du og barnet nyder sikkert at:
- lege “lade som om”
- bytte roller
- lege baby, far, mor og børn
- lege sanglege
- give tingene forkert navn
- fortælle historier
- lege “gæt hvad det er”
- gemme det, I finder
Sammen med andre børn vil barnet gerne:
- lege parallel leg
- efterligne og efterabe
- lytte til hvad andre beretter
- Tegninger
Det to-treårige barn tegner og maler med store bevægelser. Det kan både tegne en cirkel og en linje.
Barnet eksperimenterer med udtrykker sig og sin kreativitet gennem bl.a. farvekridt og papir, gadekridt, perler, fingermaling, tavle og kridt m.m.
2-3 år | Ernæring
Her er et lille eksempel på en dagsmenu, som dit barn kan få når det er ca. to år gammelt.
Sandsynligvis vejer barnet omkring 12-13 kilo. Mængderne afhænger af barnets højde, drøjde og aktivitet:
Morgen:
En halv skive franskbrød med lidt syltetøj.
1 1/2 dl sødmælk. 1 dl havregryn, grød eller cornflakes med mælk.
Formiddag:
En kvart skive rugbrød med lidt smøreost. Dertil et lille stykke agurk eller
anden grøntsag samt lidt juice eller koldt postevand.
Frokost:
En hel skive rugbrød, skåret i kvarte, med en skive æg, lidt makrel i tomat og en bananskive, pølse eller lignende. Du kan smøre lidt smør eller blandingsprodukt på brødet, hvis du anvender skiveskåret pålæg. Bruger du smørepålæg, behøver du ikke at anvende smør.
Et lille æble. 1 1/2 dl sødmælk.
Eftermiddag:
1 1/2 dl A38 med to-tre spiseskefulde rugbrødsdrys og lidt rosiner. En kvart skive rugbrød med lidt pålæg. Frugt.
Aften:
Hjemmelavede hamburgers med masser af frisk salat, tomat- og agurkeskiver,
bønne- og lucernespirer. Det er lækkert med hjemmebagte burgerboller, gerne lidt grove.
Dertil bagte kartoffel både eller -stave.
2-3 år | Motorik og leg
“Jeg kan selv!” er en sætning, du kommer til at høre rigtig mange gange nu. Dit barn træffer bevidste valg og insisterer på at gøre så meget som muligt – og helst lidt mere – uden hjælp. Der er mange ting, som dit barn godt kan.
F.eks. kan barnet selv tage sit tøj af og hjælpe til, når du klæder det på igen. Barnet vil gerne bruge sine nye færdigheder konstruktivt. Det ønsker at hjælpe til derhjemme og viser stor omsorg for andre.
Motorik
Dit barn er nu blevet meget dygtigt til at gå, og det elsker at løbe og hoppe. Når det
nærmer sig treårsalderen, lærer det at gribe store bolde og at køre på trehjulet cykel.
Barnet kan selv tage tøj af og hjælpe til med at få tøj på. Det er blevet ret dygtigt til selv at vaske og tørre sine hænder.
Leg
Barnet efterligner, hvad voksne gør i forskellige situationer. Det kopierer både stemmer og bevægelser. Rolle og imitations legen gør, at barnet leger sig ind i de voksnes verden.
Efterhånden lærer barnet at være sammen og lege med andre børn.
Oftest består legen i, at børnene løber rundt, ler og råber, eller leger ved siden af hinanden. Barnet ser og samler!
Det gælder ikke kun værdiløse genstande. Interessen for virkelighedstro legetøj
bliver større. Legetøjets egenskaber og selve funktionen, bevægelsen eller processen er interessant for barnet.
Barnets leg ligner næsten hårdt fysisk arbejde.
Lige nu kan dit barn få glæde af at lege med:
byggeklodser, perler, dukkestel, tog og togbane, fingermaling, tavle og kridt, rim og
remser, båndoptager, tromme, fløjte og xylofon, farver og papir, plastic søm og hul bræt, billedlotteri og simple puslespil, gynge, sandkasse, biler og garage, bolde, dukker, dukkehus, -seng og -vogn, scooter og trækvogn, fingermaling og ler.