Færdigheder vedr. "egen-viden" - personlig viden
Individet og det individuelle
Hvert menneskebarn er enestående og vigtigt:
- i familien
- i børnehaven
- i klassen
- i skolen
- i samfundet og i verden
Identitets-bevidsthed
Social bevidsthed - kontakt med familie og venner
Kropsbevidsthed
Personlighedsbevidsthed
Social bevidsthed - kontakt med familie og venner:
- Lærer at vide, hvor ens forældre kommer fra, hvor gamle de er, og hvilket job de har
- Kan fortælle gode historier om ens søskende
- Lærer hvem der er ens bedsteforældre – mor forældre – far forældre
- Vide hvordan man er i familie med en fætter og en kusine og nævne nogle af dem ved navn
- Kikke på sin families anetavle og kende personerne indtil tredje og fjerde led – gerne ud fra billeder og historier
- Kunne fortælle om, hvilke personer udenfor familiekredsen der er betydningsfulde, og hvem man elsker – voksne - børn
Kropsbevidsthed:
- Kender navne og kan pege på forskellige dele af kroppen: hoved, skuldre, arme, hænder, ben, knæ, fødder
- Bevæger dele af kroppen uafhængigt af andre dele:klapper i hænder, nikker med hovedet, sidder på hug og bøjer knæerne
- Forstår “foran”, “bagved” og “ved siden af” kroppen
Personlighedsbevidsthed
- Personlige evner og følelser:
- Kunne fortælle om, hvad man er dygtig til - synge sange – tegne – fortælle historier – lege – bygge – klatre – svømme m.m.
- Kunne fortælle om, hvad man kan lide: ”Det bedste i verden?”
- Kunne fortælle om, hvad man er bange for: ”Det kan jeg ikke lide”
- Kunne berette om imaginære positive personer – engle – helte – heltinder osv.
- Kunne berette om imaginære negative væsener – grimme trolde – farlige fabeldyr – spøgelser m.m.
- Kunne berette om både fredelige og farlige dyr
Individet og det individuelle visdoms-perspektivet
- Barnet skal have plads til at lege og drømme
- Barnet skal have plads til at søge efter sandheden
- Barnet skal have plads til at danne sig en helhedsopfattelse
- Barnet skal lære at forstå og tro på den enkeltes menneskeværd og ret til værdig behandling
- Barnet skal have frihed til etisk nytte af religion
- Barnet skal opleve kærlighed
- Barnet skal lære at tro på nødvendigheden af den demokratiske proces
- Barnet skal have plads til et spirituelt liv
Den sociale individualisme
Det enkelte barn og den enkelte voksne har ansvar:
- som individ
- som familiemedlem
- som medlem af børnehave- og skolesamfundet
- som medlem af det lokale samfund
Hvert enkelt barn og voksen påvirkes af regler og normer:
- i hjemmet og i familien
- i børnehaven og i skolen
- i venskaber/andre forhold
- i samfundet
Det enkelte barn, det enkelte menneske formulerer og ændrer regler og normer sammen med andre af mange årsager:
- i hjemmet og i familien
- overalt i børnehaven og skolen og i nærmeste omegn
- overalt i samfundet
Mennesker formulerer sammen regler og normer, som tager hensyn til andre for at sikre almen sundhed og sikkerhed:
- i hjemmet og i familien
- overalt i børnehaven og skolen: kantinen,
- gangene, hallen, biblioteket, på legepladsen
- i samfundet – eksempelvis vejskilte
Mennesker tager sammen beslutninger, som involverer andre mennesker:
- i hjemmet
- i børnehaven
- i skolen
- på legepladsen
- i nabolaget
Den enkelte person kan bidrage til beslutningsprocesser og problemløsning:
- i familien
- i gruppen i børnehaven
- i klassen
- i skolen
Dansk statsborgerskab indebærer kendskab til vores nationale symboler:
- Danske nationaldage
- Nationalflaget og det europæiske flag:
- 2 farver: rød og hvid
- 2 farver: gul og blå
- Flagenes kors og stjerner er symbolsk historie
Dansk statsborgerskab indebærer bevidsthed om landets helligdage og festdage:
- dage fastlagt i lovgivningen som dage der fejres
- af hele nationen,
- af de europæiske stater eller
- af verdenssamfundet
Færdigheder forbundet med det at blive mere vidende
- Kende til de forskellige dele af en billedbog, f.eks. titel, forfatter, indholdsfortegnelse
- Lokalisere dele og sider i en bog med interessante billeder
- Anvende forskellige dele af en bog
- Kunne genfortælle en eller flere historier fra bøger
Færdigheder forbundet med det at blive mere vidende ved at lytte til og at snakke sammen med andre
- Nyde at lære og anvende nye ord
- Nyde at dele “egenproducerede” historier, sang og digte
- Nyde at konversere uformelt med klassekammerater og voksne
- Nyde at tale frivilligt om egne personlige erfaringer
- Nyde at vise interesse i andres beretninger
- Nyde at lytte til andre
- Nyde at modtage andres positive reaktioner
- Anvender gerne udtryk som “undskyld” - “må jeg bede om” og “tak” - og vise respons på venlige hilsener