Første uge

Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.

Månedens potteplante:

Nephrolepis - Populærnavn: Bregne
Vanding: Vandes regelmæssigt. Må gerne tørre ganske let ud mellem vandingerne.
Gødning: Jævntligt
Anvendelse: Lyst, men ikke i direkte sol. Stuetemperatur
Oprindelse: Troperne

Månedens potteplante er børnevenlig og hårdfør – og kan uden problemer udplantes, så børnene kan få stiklinger med hjem. Børnene skal have hjælp til at passe deres egen plante – som kan afleveres i børnehaven igen og ombyttes med en anden plante.

Månedens træ / busk:

Hassel – 3-5 m høj busk med spidse, hjerteformede, rundagtige blade. Almindelig i skove og krat. Der samles nødder.

Mærkedag:

Ingen – med mindre du selv opretholder en tradition.

Særlig begivenhed:

 

Ugens tema:
Læreplansområde:
Kloghed:

Cykle
Krop og bevægelse
Krops-klog

Aktiviteter:

Kørekort til cykel (tre- og tohjulet)
Fornuftig kørsel på børnehavens flisegange - indeholder 10 prøver:

  1. Kende navne og kan pege på forskellige dele på cyklen – styr, pedaler, hjul, ringeklokke, lad/bagagebærer, evt. lygte
  2. Køre pænt på cyklen og vise hensyn til andre
  3. Kan efterligne og følge den voksnes kommando
  4. Forstå “foran”, “bagved” og “ved siden af” cyklen
  5. Køre hurtigt og langsomt - hurtigere, langsommere
  6. Forstå og ha´ve kontrol over hastigheden
  7. Forstå stop, vend om og bak (på den 3-hjulede)
  8. Respons til instruktion: forlæns, baglæns
  9. Vise sin cykelhjelm
  10. Vise at man kan sætte sin cykel på plads i et cykelstativ

Kreativitet:

Tegne de vigtigste vejskilte og kende dem
De vigtigste vejskilte udvælges, og børnene skal tegne dem og lære dem at kende.
Som støttemateriale: benyt trafikpuslespil og små vejskilte til cykel- og flisegange, hvor man må køre på cykel.

Ugens leg:

Færdselstavle vendespil

Legebeskrivelse:
Mange små kort med kopier af færdselsskilte (gerne flere/mange af samme slags) blandes og fordeles ud over et bord med bagsiden opad. Børnene skiftes til at trække et kort og gætte om det er rødt, blåt eller sort, rundt eller trekantet osv.

Aldersgruppe: 4 år og opefter
Antal deltagere: Minimum 2 personer
Rekvisitter: Små og større færdselstavler og skilte -

Rim:

Jeg er så glad for min cykel
(Sang efter Poul Kjøller)

Legetøj og redskaber:

Cykler.

Historie:

Cykeltyven - af Ole Bundgaard
Til de ældste børn i børnehaven.

Derfor prutter man - af Kim Fupz Aakeson
Underholdende, skør og sjov historie der prøver at give en forklaring på, hvorfor vi prutter. Det gør vi, ifølge bogen, fordi det var den eneste måde at kommunikere på, dengang vi svingede os i grenene fra træ til træ. Børnene hygger sig med denne lidt frække fortælling.

Blomst:

Vejbred glat eller Kæmpe - bladene er næsten helt glatte, 10-30 cm lange, brune aks med brun-violette støvbærere. Anvendes som føde for kanariefugle. Almindelig på marker og ved veje. Findes næsten hele året. Blomstrer juni-august.

Urt:

Slåen

Dyr:

Markmus
Kropslængde 10-13 cm, hale 3-6 cm. Meget almindelig og udbredt over hele landet. Er trods navnet ikke specielt knyttet til åbne marker, men mere til hegn og skel mellem markerne. Desuden til lysninger i skovene og gerne til fugtige områder i terrænet.

Optræder meget tit i vore byer og ved villahaver, kolonihaver, parker og andre grønne områder. Er aktiv døgnet rundt. Kan klatre i træer og lever næsten udelukkende af grønne plantedele, især græs, siv og urter, som opdeles i passende småstykker og transporteres til bestemte ædepladser.

Fugl:

Bogfinke - 16 cm. Den almindelige ynglefugl i vore skove, dels trækfugl, som overvintrer i Frankrig og Spanien. Hannerne er mere udpræget strandfugle end hunnerne. Bogfinken lever af insekter, knopper, bær, frø - fortrinsvis bog fra bøgetræet.

Allerede i februar begynder bogfinken at øve sin sang, og i slutningen af april tager den fat på bygningen af reden, som i skønhed, måske kun overgås af gulbugens. Reden består af mos og rodtrevler, udvendig camoufleret med lav og indvendig beklædt med fjer og hår.

Fra først i maj lægger bogfinken 5-6 æg, enten gråbrune med mørkebrune pletter eller blågrønne med sorte pletter. Andet kuld lægges i juni og består kun af 4 æg. Bogfinkens sang er karakteristisk – det lyder som om den synger: det, det, det kan jeg si' li'så tit det ska' vær'.

 Insekt:

Stankelben, Típula nubeculósa - 14-16 mm lang. Flyver i maj-oktober. Mange nærtstående arter, der alle kan kendes på de store vinger og de lange ben. Kaldes undertiden ”Øjenstikker” ud fra den fejlagtige tro, at de skulle stikke i øjnene. De fleste stankelbenlarver lever i fugtig jord.

 

Husk:

At cykle er at træde på to pedaler, hvor pedalerne er anbragt på et tandhjul som trækker en kæde, der gennem en anden tandhjulsforbindelse kan få et drivhjul til at køre rundt og derved få cyklen til at bevæge sig.

Der findes mange forskellige former for cykler, som både kan have et, to, tre eller fire hjul – og hvor den som cykler enten skal sidde lodret på cyklen og træde ned på pedalerne, eller sidde i en stol og træde horisontalt på pedalerne - eller ligge på ryggen i et sæde og udføre trædebevægelserne.

At cykle på en to hjulet cykel kræver også til at begynde med øvelse, balance, koncentration og omtanke, men det er som nævnt en øvelsessag at lære at køre på en almindelig cykel med 2 hjul. Det lærer de fleste børn i 5 års alderen. Men fælles for alle de forskellige former for cykler er, at det er pedalkraften, der får dem til at bevæge sig.

Der findes mange spændende cykeltyper med pedalkraft til både små og større børn og da det er en naturlig bevægelse for selv helt små børn at bruge kræfterne i benene, er det derfor en stor fornøjelse og glæde at cykle både alene og sammen med andre.

Fælles cykeloplevelser mellem børn og voksne er, når der er mulighed for at køre gennem spændende og smukke landskaber, snakke sammen om det man ser og oplever og samtidig nyde fællesskabet.

At cykle fra sted til sted på en af de mange smukke cykelruter i Danmark, i Skandinavien eller i Europa over flere dage, kan for mange børn være en positiv og lærende oplevelse for livet. Hertil kommer, at der altid på en cykelrute er større eller mindre krævende distancer, som det kræver styrke og vilje til at gennemføre.