Færdigheder vedr. viden om kroppen
Kroppen og dens opbygning - Kropslig forståelse
- Kender navne og kan pege på forskellige dele af kroppen: hoved, skuldre, arme, hænder, ben, knæ og fødder
- Bevæger dele af kroppen uafhængige af andre dele: klapper i hænder, nikker med hovedet, sidder på hug og bøjer knæene
- Forstår “foran”, “bagved” og “ved siden af” kroppen
Krops-bevægelser
- Bevæger sig hurtigt og langsomt
- Bevæger sig hurtigere, langsommere
- Forstår og har kontrol over hastigheden af sine bevægelser
Hvor kroppen bevæger sig: Rumlig forståelse
- Forstår forskel mellem eget personligt og alment “rum”
- Reagerer overfor mundtlige beskeder vedrørende rum (op, ned, forlæns, baglæns)
- Bliver bevidst om stier og formationer: går tilnærmelsesvis lige ud, kan støde til en gruppe, som stiller sig op i en ring eller en firkant
- Forstår anvendelse af større arealer til bevægelse (løbende, galoperende)
- Er bevidst om “personligt rum”, når han/hun håndterer materialer.
- Forstår “ind”, “ud” og “omkring”
Forståelse af retning
- Forstår stop, vend om og bak
- Respons til instruktion: forlæns, baglæns
Forståelse for niveau
- Kender forskel mellem høj og lav
- Respons til instruktion om at skifte niveau
Bevidsthed omkring stier
- Kan bevæge sig på geometriske stier: cirkel, streg
- Kan bevæge sig i klassen omkring bordene, ind og ud af “temakroge” uden at kollidere med mennesker og ting
- Kan bevæge sig baglæns og forlæns på en streg
Hvad kroppen kan:
- Kan strække og bøje sig, skubbe, trække, gynge, dreje sig
Ikke-locomotoriske og locomotoriske bevægelser
- Kan løbe, hinke, hoppe, galopere, sjippe på et ben
- Begynder at sjippe på to ben
- Anvender udendørs legetøj, f.eks. trækvogn
- Kan let flytte rundt med hule og solide klodser
Motoriske bevægelser
- Kaster og griber store bolde
- Begynder at kunne kaste stofposer fyldt med linser rimelig nøjagtigt
- Kan håndtere saks, blyanter og pensler efter hensigten
Anvendelse af forskellige legemsdele
- Kan hoppe som en kanin, springer som en frø
- Kan efterligne andres bevægelser på kommando
- Begynder at udføre “stunts”: gang på line (på gulvet),
- Klatrer helt op til toppen af klatrestativet
Rytme og dans: Kreativ og rytmisk udtryk igennem dans
- Reagerer til rytmer: hinke, galopere og løber i takt med musik/slagtøjsinstrumenter
- Kan bevæge dele af kroppen på forskellige måder
- Kan danse simple gruppedanse og kende bevægelserne i forskellige sanglege, f.eks. “Jeg gik mig over sø og land”