Færdigheder vedr. viden om kroppen

Kroppen og dens opbygning - Kropslig forståelse

  • Kender navne og kan pege på forskellige dele af kroppen: hoved, skuldre, arme, hænder, ben, knæ og fødder
  • Bevæger dele af kroppen uafhængige af andre dele: klapper i hænder, nikker med hovedet, sidder på hug og bøjer knæene
  • Forstår “foran”, “bagved” og “ved siden af” kroppen

Krops-bevægelser

  • Bevæger sig hurtigt og langsomt
  • Bevæger sig hurtigere, langsommere
  • Forstår og har kontrol over hastigheden af sine bevægelser

Hvor kroppen bevæger sig: Rumlig forståelse

  • Forstår forskel mellem eget personligt og alment “rum”
  • Reagerer overfor mundtlige beskeder vedrørende rum (op, ned, forlæns, baglæns)
  • Bliver bevidst om stier og formationer: går tilnærmelsesvis lige ud, kan støde til en gruppe, som stiller sig op i en ring eller en firkant
  • Forstår anvendelse af større arealer til bevægelse (løbende, galoperende)
  • Er bevidst om “personligt rum”, når han/hun håndterer materialer.
  • Forstår “ind”, “ud” og “omkring”

Forståelse af retning

  • Forstår stop, vend om og bak
  • Respons til instruktion: forlæns, baglæns

Forståelse for niveau

  • Kender forskel mellem høj og lav
  • Respons til instruktion om at skifte niveau

Bevidsthed omkring stier

  • Kan bevæge sig på geometriske stier: cirkel, streg
  • Kan bevæge sig i klassen omkring bordene, ind og ud af “temakroge” uden at kollidere med mennesker og ting
  • Kan bevæge sig baglæns og forlæns på en streg

Hvad kroppen kan:

  • Kan strække og bøje sig, skubbe, trække, gynge, dreje sig

Ikke-locomotoriske og locomotoriske bevægelser

  • Kan løbe, hinke, hoppe, galopere, sjippe på et ben
  • Begynder at sjippe på to ben
  • Anvender udendørs legetøj, f.eks. trækvogn
  • Kan let flytte rundt med hule og solide klodser

Motoriske bevægelser

  • Kaster og griber store bolde
  • Begynder at kunne kaste stofposer fyldt med linser rimelig nøjagtigt
  • Kan håndtere saks, blyanter og pensler efter hensigten

Anvendelse af forskellige legemsdele

  • Kan hoppe som en kanin, springer som en frø
  • Kan efterligne andres bevægelser på kommando
  • Begynder at udføre “stunts”: gang på line (på gulvet),
  • Klatrer helt op til toppen af klatrestativet

Rytme og dans: Kreativ og rytmisk udtryk igennem dans

  • Reagerer til rytmer: hinke, galopere og løber i takt med musik/slagtøjsinstrumenter
  • Kan bevæge dele af kroppen på forskellige måder
  • Kan danse simple gruppedanse og kende bevægelserne i forskellige sanglege, f.eks. “Jeg gik mig over sø og land”