Anden uge
Husk – det vigtigste af alt – at lege.
Brug læreplanen som den er, eller opbyg og suppler med egne aktiviteter - eller fra databaserne. Planen er din.
Mærkedag: |
Prins Henrik har fødselsdag d. 11. juni |
Særlig begivenhed: |
Ingen |
Ugens tema: |
Bevæge sig (på balance, gynge, vippe, cykel) |
Aktiviteter: |
Forhindrings leg og kropsbevægelser
Lege med retning
Lege med ”stier”
|
Kreativitet: |
Tegne en hel figur |
Ugens leg: |
Alle mine kyllinger kom hjem Legebeskrivelse: Aldersgruppe: 3-4 år |
Rim: |
Høne og hane |
Legetøj: |
Legetøj og redskaber, der stimulerer krops-kloghed |
Historie: |
Peters Puslespil af Lotte Salling Min første bog om kroppen |
Blomst: |
Stedmoderblomst – almindelig alle steder. |
Urt: |
Bukkeblad – vokser i moser og sumpede enge – bladene plukkes, tørres let og bruges til en varm drik. |
Dyr: |
Ilder - Kropslængde 32-45 cm – hale 13-19 cm – vægt 0,8-1,5 kg. Udbredt i alle landsdele med undtagelse af nogle småøer. Er først kendt på Sjælland og Fyn efter 1930, hvor de undslap fra ilderfarme. Den foretrækker lave, fugtige områder, men træffes også i landbrugsområder. Er især nataktiv og foretager lange vandringer for at finde føde. Tager især mus, rotter og frøer, men også harekillinger og kaniner, som forfølges i deres underjordiske gange. |
Fugl: |
Gøg - 35 cm. Almindelig ynglefugl, der kommer hertil omkring første maj fra tropiske Afrika og trækker tilbage i august-september - de gamle fugle før ungerne. Gøgen er Danmarks eneste snyltefugl: hunnen lægger sine æg i andre fugles reder, hyppigst hos sangere og vipstjerter. Den kan i alt lægge en snes æg, men i hver rede lægger den kun ét, som udruges af plejeforældrene. Når gøgeungen er kommet ud af ægget, puffer den de andre unger eller æg ud af reden. Gøgen lever fortrinsvis af spindelarver. |
Insekt: |
Ørentvist, Chelidurélla acanthopygia - Hannen indtil 18 og hunnen indtil 13 mm lang. Ret almindelig i vore skove, hvor den lever på træer og buske. Begge køn er vingeløse. |
Husk:
|
At bruge sin krop - er at anvende sine egne kræfter – at nyde sin krop, sine kræfter og smidighed er forudsætningen for at lære sine egne muligheder og begrænsninger at kende – at blive klog på sig selv. Barnets daglige tilværelse bliver mange gange bestemt af de nærmeste personers, omgivelsernes og samfundets umiddelbare opfattelse af barnet – ud fra barnets udseende. Man ser på, om barnet er sundt og i god kondition og har en positiv vilje til at komme andre mennesker i møde på en god måde. Sundhed er nøgleordet – og sundhed erhverver barnet gennem en god og varierende kost, masse af kondition gennem fysiske aktiviteter, udviklende aktiviteter i frisk luft og natur samt kreative interesser. Kropsbevidsthed er erkendelse af sin egen styrke og fysiske formåen, samt kendskab og accept af sine egne kræfters begrænsninger. Begrænsningerne kan skyldes, at barnet mangler erfaring med, hvad det kan og hvilke fysiske evner og kvaliteter, det besidder. For at afklare det, må barnet mange gange prøve sig selv af ved at klatre, løbe, svømme, cykle m.m. (Se krops-klog). Alle børn vil gerne lege med og afprøve så mange forskellige fysiske aktiviteter der er mulighed for. De voksne skal vise påskønnelse og accept og opfordre barnet til at lege fysisk, afprøve og eksperimentere med fysiske aktiviteter. Barnet må gerne selv bestemme aktiviteternes rækkefølge, omfang og tempoet. Jo flere gode kammerater og venner barnet kan dyrke sine fysiske og sportslige aktiviteter sammen med, des bedre. Børn er flinke til at påskønne hinandens gode egenskaber og de får meget tidligt et indgående kendskab til, hvad kammeraterne er gode til. Næsten alle større børn vil meget gerne deltage i fysiske spil og konkurrencer – forskellige boldspil og de mange forskellige idrætsdiscipliner. Børnene deltager i spil for samværets skyld – og for at vinde. Børnene øver sig i at lære – og blive dygtige til – at kontrollere sig selv. Det er motivation nok at få anerkendelse ved at kunne demonstrere, hvad man er blevet bedre til og at man nu kan behersker nye færdigheder. |