Natur på legepladsen

Naturen skal med ind på legepladsen, og samtidig passes ind i rammerne for legepladssikkerhed, holdbarhed og vedligehold.
Kan det så lade sig gøre? - Et rungende måske:

 

- Jeg mener at der ved anlæg af nye institutioner bør beregnes mindst 100 m2 udendørs legeareal pr barn. Alene fordi plads giver ro.
- Ro er ikke et spørgsmål om at være stille, ro det er at kunne udføre den aktivitet man er i gang med, stille eller larmende, uden at blive forstyrret unødvendigt af andre.
- Samtidigt giver det store areal mulighed for at etablere langt billigere ”legeredskaber”

 

Jeg mener at man skal lade være med at snyde børn for oplevelser.
Lad barken sidde på træ, bænkebidere og børn kan have et glimrende samarbejde om at pille barken af, dette i hvert tilfælde til børnenes store fornøjelse.
Brug energi på fuglekasser og foderbrætter, humlebibo og duftende planter.

Hvis I ikke vil have husdyr på legepladsen, kan i lade de vilde dyr få bedre betingelser.

 

- Brug rigeligt med beplantning, gerne hurtigtvoksende og brugbart. Helst så meget at der er plads til at fælde og lave snobrødspinde.
- Brug sten, jord, sand, vind og vand til at forme legepladsen.
- Tillad forfald, der hvor det er sikkerhedsmæssigt i orden, børnene skal have mulighed for at fornemme naturen, de skal ikke snydes for en oplevelse.
- Lav gode værksteder på legepladsen. Bålsted, sand eller jordkasse, så store at der er plads til at grave dybt. Vandleg og huggehus. Dyrehold med høns marsvin og kaniner.

 

Der kan laves et utal af aktiviteter, det vigtige er at de passer til de voksne på legepladsen, at pædagoger bruger deres hobby til at lave aktiviteter med børnene, så kan børnene nemlig komme i mesterlære, det bedste de ved.

 

Vi skal ikke lave leg og læring med naturen, for at beskytte naturen, den skal nok klare sig. Vi skal lave leg og læring med naturen for at lave hele mennesker, med kompetence, evne til omsorg og evne til at bruge den viden de bliver udstyret med gennem livet.

Naturpædagogik er måske på mange måder blot det, at turde bruge sine instinkter og sunde fornuft som pædagogisk redskab. Det allerbedste ved det er at det ikke kan certificeres, der må man nødvendigvis tage ansvar.
For at nuancere og udvide debatten om livet på legepladsen og i naturen mangler vi debat, debat med mange og forskellige aktører på banen.

I den forbindelse arbejder vi i øjeblikket på at etablere et uafhængigt internetbaseret debatforum: www.drivhuset.info. Her vil der blive mulighed for udveksling af synspunkter, idéer og holdninger inden for natur pædagogik og natur som en del af børns hverdag.

Vi arbejder på at finde et panel der vil svare på faktuelle spørgsmål, ligesom vi skal finde veje til at være opdateret med de seneste nyheder og resultater inden for området. Der vil endvidere blive en ”tips og ideer” spalte.
Som sagt arbejder vi på sagen og vi forventer at kunne fortælle mere om dette i løbet af efteråret.



Mogens Brask Christensen - Naturvejleder og indehaver af CCnatur.
Tidligere leder af Naturskolen Nørhald og produktionshøjskolelærer i Silkeborg og Hobro. Se mere på
www.ccnatur.dk