Natur på legepladsenNaturen skal med ind på legepladsen, og samtidig passes ind i rammerne for legepladssikkerhed, holdbarhed og vedligehold.
- Jeg mener at der ved anlæg af nye institutioner bør beregnes mindst 100 m2 udendørs legeareal pr barn. Alene fordi plads giver ro.
Jeg mener at man skal lade være med at snyde børn for oplevelser.
- Brug rigeligt med beplantning, gerne hurtigtvoksende og brugbart. Helst så meget at der er plads til at fælde og lave snobrødspinde.
Der kan laves et utal af aktiviteter, det vigtige er at de passer til de voksne på legepladsen, at pædagoger bruger deres hobby til at lave aktiviteter med børnene, så kan børnene nemlig komme i mesterlære, det bedste de ved.
Vi skal ikke lave leg og læring med naturen, for at beskytte naturen, den skal nok klare sig. Vi skal lave leg og læring med naturen for at lave hele mennesker, med kompetence, evne til omsorg og evne til at bruge den viden de bliver udstyret med gennem livet. Naturpædagogik er måske på mange måder blot det, at turde bruge sine instinkter og sunde fornuft som pædagogisk redskab. Det allerbedste ved det er at det ikke kan certificeres, der må man nødvendigvis tage ansvar. I den forbindelse arbejder vi i øjeblikket på at etablere et uafhængigt internetbaseret debatforum: www.drivhuset.info. Her vil der blive mulighed for udveksling af synspunkter, idéer og holdninger inden for natur pædagogik og natur som en del af børns hverdag. Vi arbejder på at finde et panel der vil svare på faktuelle spørgsmål, ligesom vi skal finde veje til at være opdateret med de seneste nyheder og resultater inden for området. Der vil endvidere blive en ”tips og ideer” spalte. |