Nysgerrigheden - der er så vigtigHvorfor?
Fordi den er drivkraften for at lære, gå på opdagelse, så skærpet sanserne – og opleve verden. Hvis man gerne vil vide mere, er man nysgerrig. Derfor er nysgerrighed – hvor barnet gerne vil vide mere om noget – finde ud af, hvad der måske sker, når man gør noget bestemt – en forudsætning for kreativitet. Og når et barn kommer i tvivl om noget, bliver usikkert og vil finde en løsning, finde frem til et resultat, er det også nysgerrigheden, der ”overtaler” barnet til ”at gøre noget” – bare ”et eller andet”. Når man er usikker, vil man tilsyneladende gerne have yderligere oplysninger – man er nysgerrig. Derfor fremmer usikkerhed og nysgerrighed en særlig adfærdsform, nemlig udforskende adfærd, som medfører nye oplysninger og viden. Nysgerrigheden er derfor et motiv til den adfærd eller opførsel, som børn og voksne udviser, når de går på opdagelse.
At komme ”i tvivl” Den nysgerrige kommer først i ”tvivl” – bliver måske ”usikker” eller ligefrem ”perpleks” – prøver derefter på at forestille sig, hvad der kan ske, hvis ”man gør det eller det” – og da to egenskaber sjældent eller aldrig optræder sammen, og det alligevel kunne tyde på det – skaber det ”forvirring” – men nysgerrigheden sejrer alligevel så ”man tager en beslutning” – handler – og ser, hvad der sker? Resultatet er ofte overraskende, men det kreative barn har fået ny viden, ny erkendelse og bevidsthed - og måske derved skabt noget nyt og interessant – i alle tilfælde for sig selv - for: ” Lykkelig er den, der finder frem til de skjulte årsagen.” Derfor er der utrolige muligheder i kreativt at benytte nysgerrigheden som motivation i alle former for undervisning og læring. Begrænser vi børnenes nysgerrighed?
Vi begrænser børnenes nysgerrighed, hvis vi ikke tillader dem at eksperimentere med ”alt muligt”. ”Befri fantasien – ved at give plads til nysgerrighed og spontanitet – og plads til at lege. Eksempelvis Astrid Lindgren bevarede sin fantastiske kreative barnehjerne livet igennem. Men det er desværre kun yderst sjælden, man ser det”, siger hjerneforskeren Matti Bergstrøm og fortsætter: - for systematisk undertrykkelse af nysgerrighed og kreativitet begynder allerede, mens børnene er helt små.” © 2009 Børneliv www.borneliv.dk og Jørn Martin Steenhold - Nysgerrigheden, der er så vigtig. |