Dimensioner er da noget man spiserHvad er en dimension – og kan børn fatte det? Det drejer sig om modeller – en lille model af noget større. Eksempelvis et barn, som holder en lille model af et stort hus i hænderne – og det lille hus er en tro kopi – blot fremstillet senere end det store blev bygget. En dimension er en udstrækning i størrelse og omfang - men er også en udstrækning i rum og i tid. Et punkt har 0 dimensioner, dimensionen 0: er en position eller et bestemt sted. En linie har 1 dimension: længden. En flade har 2 dimensioner: længde og bredde. Rummet har 3 dimensioner: længde, bredde og højde. Tiden bliver ofte kaldt den 4. dimension: længde, bredde, højde, tidspunkt (hvor begivenheden skal ske). Dimensionerne får gyldighed, når de indgår i en sammenhængende orden for en begivenhed, eksempelvis: - hvis jeg fra (0: et punkt) skolen – - går ned ad (1: længden) Skolegade – - til (2: bredden) Skolegade nr. 81 – - og går op på (3: højde) 14. sal – - hvor vi skal møde min ven (4: tidspunktet) kl. 14.30 Det er spændende og interessant at lege med dimensionerne – især hvis man eksempelvis vil holde møde i fortiden (1812) eller engang i fremtiden (2190) – men da vi endnu ikke kan rejse udenfor vores egen tid, må det blive ved det – indtil videre. – Da mennesket er i stadig udvikling og har uanede muligheder (den menneskelige faktor som forudsætning for de andre dimensioner) – er den 5 dimension udviklings- og kulturdimensionerne, som mennesker der lever i en bestemt tid evigt vil være forankret til. Denne 5. dimension er: • Læresystemerne - (hvad og hvordan lærer vi) • Historierne - (mytiske beretninger om det guddommelige og om tilværelsens grundlæggende vilkår) • De etiske fordringer - (forskrifter for den enkeltes og gruppernes liv) • Ritualerne - (hverdagens og højtidernes faste holdepunkter) • Personlige erfaringsmæssige oplevelser - (det enkelte individs forhold til gruppen) • Organisationen - (planlægning, forberedelse og logistik) Det materielle - (værktøj, redskaber, produktion og opfindelser) |