Den allerførste bil

Af journalist Charlotte Skousen
Børn elsker biler. Men hvorfor?
Kan piger også lege med biler?
Og hvordan finder
du den rigtige bil til lige præcis dit barn?


Hvornår begynder interessen for biler?
„Børn begynder at interessere sig for biler tidligt. Allerede i halvandet til to-års alderen - lidt hurtigere for piger end for drenge - begynder de at spejle sig i de voksne og forstå legetøjets betydning som kopier af de ting, de voksne bruger,” siger Jørn
Martin Steenhold, lege- og legetøjsforsker.

Han fortæller, at først når barnet har fået en forståelse for at efterligne, kan det lære. Og først på det tidspunkt kan barnet bruge sin fantasi, blandt andet i legen med biler.
Bilen er et redskab Jørn Martin Steenhold opdeler legetøj i fem hovedgrupper:

1. Kopier af mennesker: dukker.
2. Legetøj: ting med natur (dyr, kopier af dyr).
3. Redskaber og hjælpemidler: biler, huse, våben, redskaber.
4. Genstande og ting: systemer og strategier, lego, spil, klodser.
5. Naturmateriale: jord, sand, ild og vand, grene og bær.

„Biler ligger i kategori nummer tre, og her er det underordnet, om bilen reelt kan det,
som den foregiver at kunne eller ej,” fortæller legetøjseksperten. Bilerne bliver så igen ifølge legetøjsforskning opdelt i manuelle, fjernstyrede og programmerede biler. Og her er den bil, som passer til de helt små børn mellem et og tre år, den manuelle bil.

Disse biler kan så igen opdeles i tre typer:
1. De primitive legetøjsbiler af træ, som alene er kendetegnet ved at have fire hjul.
2. Biler, som man kan lege bil med og dermed forstå bilens betydning og tekniske finesser.
3. Små micromachine biler, som barnet bruger i et univers.

„Børn kan sagtens lege med et miks af store og små biler, men når de når hen i fire-fem-års alderen, er det vigtigt for dem, at bilens udseende er i overensstemmelse med en ”rigtig bil” i størrelsesforhold,” fortæller Jørn Martin Steenhold.

Han tilføjer, at det faktisk er det, der er årsagen til, at man i legetøjsverdenen har opfundet by-universer med biler, som man kan klappe ud og tage med sig.

Barnets første bil
„Et godt bud på barnets første bil er faktisk bare en klods med fire hjul, det kunne for eksempel være en økologisk træbil. Det primære er, at den skal kunne køre og rulle. Er barnet kun omkring et til halvandet år, er en snor i bilen også godt, så den kan fungere som træk-dyr,” siger han og forklarer, hvordan arkæologiske fund fortæller os, at børn allerede for 6.000 år siden brugte trækdyr som legetøj.

„Små børn tror, at ting, som bevæger sig, er levende, også selv om det er en bil med en snor, de selv trækker. Når de nærmer sig toårs alderen, finder de ud af, at tingene bevæger sig på grund af en kraft.”

Den skal ligne fars
Når barnet bliver omkring to-tre år, vil det helst have en bil, som ligner en rigtig. Og ligner den familiens egen, er det et ekstra plus for drengene.

„Legetøjsbilernes udseende udvikler sig konstant, fordi de er kopier af vores. Et barns
bil skal se ud som den moderne bil på markedet – eller alternativt være veteranbil-typen,” forklarer Jørn Martin Steenhold.

Lyden er også vigtig for de mindste. Hvis den både ligner en rigtig og lyder rigtig, er
succesen hjemme. En afart af en bil, der til trods for den enkle udformning er et sikket
hit, er plastikinstrumentbrættet med rat, gear og lyde, hvor et lille barn hurtigt kan foregive at køre bil ligesom mor og far. Sagt med andre ord; plastik og metal vinder
ind, som børnene bliver ældre. Og når barnet er færdig med sin allerførste bil, er det ifølge Jørn Martin Steenhold ofte for at demonstrere en holdning til legetøj, hvis man fortsat vælger biler i økologisk træ. Hans erfaring er nemlig, at dem gider børnene ikke lege med.
De kommer bare til at stå og pynte på en hylde i stedet.

Biler er drenge-legetøj
Drenge er gladere for biler end piger på grund af den kendsgerning, at drenge hovedsagligt interesserer sig for genstande og piger for mennesker, forklarer Jørn Martin Steenhold. Det er en kendsgerning, at piger og kvinder er mere socialt orienterede end mænd. Og piger er derfor heller ikke vældig interesserede i genstande, men mere i sociale processer.

Legetøjseksperten giver et eksempel, hvor en pige og en dreng får en bunke legoklodser. Pigen vil straks lave en leg, hvor hun med legoklodserne indhegner et område, indretter sig og leger rollelege. Drengen vil formentlig bygge et tårn. Og en flyvemaskine, som så vælter tårnet og skaber ravage…

Og så kan heltene i form af politi og brandmænd rykke ud. „Drenge er fascineret af alt, hvad der er sejt i form af store biler, kraner, brandbiler og så videre. Bilen er et redskab, de selv kan styre,” siger Jørn Martin Steenhold.

„Når piger leger med biler, er det fordi, den indgår naturligt i husholdningen,” fortsætter han og giver Barbie som eksempel. Hun er kendt som den første dukke med bil, båd, hest og pool. Men bilen er kun med, fordi den skal bruges som transportmiddel i legen.

„Piger tænker mere i æstetik, hvorimod drenge tænker mest i funktion og handling.
Her kan vi ikke komme udenom, at det er biologisk betinget,” siger Jørn Martin Steenhold og fastslår, at børn altid vil lege med biler. Også selv om racerbilerne kan køre stærkt i både computerspil og playstation.

„Børn vil altid lege med kopier af rigtige ting. En computerbil er ikke materialiseret
men visualiseret, så et computerspil kan slet ikke lære barnet de samme færdigheder med mindre det er et direkte simulationsspil,” siger han.