Selmas utrolige eventyrAf Jørn Martin Steenhold
For mange år siden sad jeg sammen med mine 5 børn og kikkede i den gamle berømte tegneserie Barbapapa. Heri er de forskellige figurer henholdsvis musikalsk, sproglig, kropslig, social osv. Om det er fra denne tegneserie at amerikaneren psykolog Howard Gartner meget senere har fået inspiration til sine 7 intelligenser (først var der 7 – så blev det til 8 og senere igen til 9) skal stå hen i det uvisse.
Mange andre har senere ladet sig inspirere til at udbygge teorien om intelligenserne – bl.a. jeg. Jeg mener ganske bestemt, at man kan være ”klog” på mange forskellige måder – og at det både er urimeligt og forkert kun at fremhæve nogle markante intelligensområder – eksempelvis den sproglige og logisk-matematiske intelligens.
Igennem årene har jeg som førskolelærer og fremtidsforsker (jeg forskede i børns drømme om fremtiden) arbejdet med at udbygge ”kloghederne” – og i dag leger og forsker vi med viden og børn indenfor 100 forskellige emner og klogheder. I Selmas utrolige eventyr besøger Selma nogle børn – og børnene leger – sammen med Selma – at de er dygtige på mange forskellige måder. Man er nemlig ikke kun dygtig og klog på en måde – men på mange måder tilsammen.
Hvorfor ikke lade Selma lege med ”klogheder”, tænkte jeg, da jeg blev spurgt om jeg ville skrive om at lære gennem lege. Netop Selma – som er en af de bedste og smukkeste empatidukker i verden – kan deltage i syslen, leg og læring gennem leg. Det er nemlig så vigtigt, at en dukke – sammen med barnet og de voksne – også ”får erfaring og kan lege med”, således at barnet kan tale til Selma, føre en dialog med Selma, lade Selma få del i den viden og de hemmeligheder, som kun et barn kan dele med sin dukke. Nærvær, fortrolighed og empati er vejen til at lære, hvordan livet kan deles med andre – i kærlighed og omsorg for hinanden.
Det blev til Selmas utrolige eventyr.
Introduktion til Selmas eventyr – som der vil blive berettet om her hos os på www.borneliv.dk |