Klatrebørn

Det kræver både fysisk og psykisk koordination at klatre, fysisk smidighed, kropslig balance, øje og hånd koordination og fornemmelse, fordi hændernes greb skal sikre at man er fastgjort til den lodrette flade, samt at føddernes placering afgør om man er sikkert og fast understøttet.

En vis styrke i fingre og arme, så grebet i væggen ikke svigter, er en ubetinget forudsætning for at kunne klatre, foruden mod, villighed og vilje til at lære klatreteknik.

Den vigtigste ting ved at klatre er imidlertid at kunne vurdere sin egen styrke og kyndighed i forhold til de sværhedsgrader og udfordringer en klatre væg, et træ eller en mast byder på.

Hertil kræves modenhed, nøgternhed og erfaring.

Små børn begynder at øve sig i at klatre samtidigt med, at de kravler. Fra tre års alderen klatrer børnene op på alt for at kunne nyde og opdage omgivelserne fra oven.

Det er vigtigt at have et blødt underlag under de lave klatre træer og –vægge, så faldulykker kan undgås.

Men børn må ikke fratages muligheder for at kunne klatre, så en klatre væg med gode greb og med sikkerhedskontrol og –liner er den bedste forudsætning herfor.

Uanset alder vil mange gerne klatre og opfatter det naturligt som en spændende udfordring – bare de er sikre på, at sikkerheden er i orden – så hvorfor fratage både børn og voksne den mulighed, når det nu samtidigt også er både en fysisk og psykisk oplevelse.

Kilde: Jørn Martin Steenhold: Børn og klogskab – klog på 100 måder. www.danmarksmindsteforlag.dk