Børn i stordriftTrivsel.Det kan godt være, at der er penge at hente ved at lade de små daginstitutioner vige til fordel for de store. Men der er ikke noget, der tyder på, at der er godt for hverken børn eller pædagoger - tværtimod Støj.Det er ikke børns leg og kreativitet, der udgør støjen i daginstitutinoerne, men at de bliver behandlet som børn generelt og ikke som Søren, Sara, Emma og Frederik. Foto: Bettina Brinkmann/Colourbox I den forløbne uge var der et indslag i Tv-Avisen om pædagoger, der anskaffede sig høreværn for at holde støjen i børnehaven ud. 75 børnehavebørn på et sted er mange, det giver støj, konstaterede pædagogen, der var glad for sit høreværn. Man kan spørge sig selv: Hvad med børnene? Skulle de så ikke også have høreværn? Støjen er vel nærmest højere for dem? I hvert fald forklarede en fireårig i samme Tv-Avis, at han fik ondt i hovedet af støjen. 75 børnehavebørn i samme børnehave! Ikke usædvanligt i dag. En bølge fejer hen over landet, der handler om, at alle institutioner skal være store institutioner. De små skal lægges sammen, så de også bliver store og - rentable. Samfundsmæssigt set hænger det sammen med pladsgaranti og skattestop, styringsteknologier og virksomhedstænkning. Store institutioner er 'bæredygtige'- hedder det i den politiske begrundelse. Pædagogerne får flere kolleger, de kan vikariere for hinanden, og man kan - ikke mindst - spare lederlønninger. Så 'bæredygtighed' er nok et ord, der skal dække over det, det i virkeligheden handler om, nemlig om besparelser, selv om dette forsøges bortforklaret ved at kalde det noget andet. Men hvad med børnene i disse store institutioner? Har de godt af det? Eller er det andet end deres hørelse, der tager skade af det, hvis altså ikke de har høreværn med i madkassen? Alle institutioner udvikler bestemte organiseringer og strukturer. Men i store institutioner må der skemalægges og struktureres mere for at få dagligdagen til at hænge sammen. Store institutioner kræver mere planlægning, der udvikles anderledes gruppestrukturer, og de voksne skal bruge mere tid på at koordination og møder for at få tingene til at hænge sammen. Tiden med børnene bliver dermed mindre, og det vil ikke længere være muligt for de voksne at kende alle børnene. Dette medfører, at relationen mellem de voksne og børnene bliver anderledes. Regler og sanktionerRelationerne mellem børn og voksne - de relationer, der er grundlæggende vigtige for børnenes udvikling og trivsel - bliver let serielle i stedet for personlige. Serielle relationer vil sige, at børnene behandles som børn generelt og ikke som Søren, Sara, Frederik og Emma. Børnene ses ikke som de små individer, de er, men som en gruppe med ens behov og udtryk. Mange undersøgelser har påvist, at sådanne relationer er direkte skadelige for børns udvikling - og i øvrigt for børns og voksnes trivsel. I store institutioner vil den enkeltes for indflydelse og deltagelse i det fælles liv vil blive mindre. Et forhold der også er af grundlæggende betydning for den enkeltes trivsel og udvikling, og et forhold der da også, fornuftigt nok, er målsat i loven om daginstitutioner. Store institutioner vil som regel også medføre flere regler - igen for at få tingene til at hænge sammen, og hermed flere sanktioner, hvis de overtrædes. Tendensen vil blive, at meget af de voksnes tid vil gå med opsyn og kontrol. |