Tidlig sproglig videnAlle forældre ønsker sig det af deres børn, at de meget hurtigt kommer til at tale, skrive og sprogligt formulere sig. Det må gerne være ordkloge – men hvad vil det sige at være ordklog. Ord-klog – Sproglig viden er at kunne tænke i tale, bruge ord og have fornemmelse for at kunne lære nye ord og andre sprog. Igennem opvæksten udvikler børn deres sproglige formåen ved at kommunikere med de voksne og børn, der er i deres omgivelser. De mange varierede måder at benytte sproget på – den måde hvorpå vi taler til hinanden – for at vi kan komme hinanden ved - læres gennem lege og eksperimenter. Når mennesker vil hinanden noget godt og oprigtigt, er tiltaleformerne bundet til varme og venlige følelser. En dialog er en samtale mellem to eller flere personer, hvor den enkelte person både får tid, plads og råderum til at fremføre lange monologer som dele af selve dialogen. Men vigtigst af alt, i denne svære proces for børnene, er det, at de så tidligt som muligt (i 4 – 5 års alderen) får lært bogstaverne at kende. Børnene skal have bogstavkompetence – og det får de ved at lege med et bogstav som et tegn og derved lære, at det står for en lyd. |