Bekendtgørelsen omkring pædagogiskeHvad skal børn kunne og vide når de er 5-7 år? - før de begynder i skolen. Bekendtgørelsen omkring pædagogiske læreplaner i daginstitutionen, § 8a i Lov om Social Service (Den såkaldte Servicelov) blev indført den 1. august 2004. Bekendtgørelsen opstiller seks temaer, der skal danne udgangspunkt for det pædagogiske arbejde og anvise pædagogiske læreplaner. De seks såkaldte tiltagsområder er følgende:
Hermed anvises således nogle områder, og så er det ellers op til pædagogerne selv - i et samarbejde med forældrene, under kontrol af den enkelte kommunes sociale og kulturelle forvaltning – at foreskrive, planlægge og tilrettelægge temaerne, samt gennemføre, evaluere og konkludere arbejdets resultat. Bekendtgørelsen har udstukket formål og principper for læringen i daginstitutionen, og en ekspertgruppe nedsat af ministeriet er kommet med deres bud på mål og indhold ud fra de seks temaer i de pædagogiske læreplaner. Ekspertgruppens bidrag er egentlig kun tænkt som inspiration til den lokale læreplan, som udarbejdes i de enkelte daginstitutioner. I Bekendtgørelsens § 1 står der om læring: - Det pædagogiske personale skal støtte, lede og udfordre børns læring, som børnene er medskabere af. Læring kan både ske gennem spontane oplevelser og leg samt planlagte aktiviteter som pædagogen etablerer. I sidstnævnte tilfælde skal barnet sikres stimulering, fornyelse, fordybelse og forandring. - I tilrettelæggelse af læringsmiljøet skal pædagogen sikre, at der tages udgangspunkt i det enkelte barns potentialer og kompetencer samt indrette læringsmiljøet, således at der tages hensyn til børnenes forskellige forudsætninger.Læringen skal være med til at sikre en harmonisk overgang fra daginstitution til fritidsliv og skole. |