Det hele barn
Hvert barn lærer verden at kende på sin egen måde.
Mest af alt gennem leg og altid bedst ved at føle sig tryg og vide sig elsket!
Livet opfindes hver gang et barn fødes. Opfindelserne gentages i en uendelighed, for livet er så mangfoldigt, så det ikke er nok at opfinde det og give svar på dets muligheder blot en enkelt gang.
Livets muligheder skal hver gang både opdages og afprøves. Det sker gennem legen, hvor forunderingerne over opdagelserne omsættes til forståelse og bevidsthed.
Vi kan kun forstå livet, hvis vi kan tale med andre mennesker og sætte navn på alle ting. To børn på fire og fem år stod og snakkede sammen om, hvordan et lille barn bliver født. Det ældste barn vidste godt besked og sagde: “Først bliver hovedet født, derefter det øverste af kroppen og armene med hænder, så bliver det nederste født og til sidst benene og fødderne.”
Det yngste barn tænkte sig om og spurgte så: “Hvem sætter så det lille barn sammen?”
Det ældste barn svarede: "Det begynder de med at gøre henne i vuggestuen og børnehaven, og senere fortsætter det i skolen!"
Visionen om "det hele barn" -
- kan kun opnås ved at hvert enkelt barn der får mulighed for at
- mærke og sanse verden
- drømme
- afprøve tingenes muligheder
- afmåle nysgerrighed med erfaringer
- lege og eksperimentere med materialer, legetøj og værktøj
- lege med fortællinger og eventyr
- gå på opdagelse i naturen
- deltage i fællesskabet om oplevelser
- vise følelser, empati og hjælpsomhed
- fortælle og berette om oplevelserne til andre